Genel Bilgi
Kod | TS0026 |
Ad | Su kaynakları mühendisliğinde istatistiksel yöntemler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MAHMUT ÇETİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Su kaynakları mühendisliği alanında toplanan verilerin analizinde yaygın olarak kullanılan istatistiksel yöntemleri öğretmek, gerçek gözlem verilerine uygulatmak ve elde edilen sonuçları yorumlamak sureti ile uygulamaya yönelik su kaynakları projelerinin geliştirilmesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Hidrometrik ve hidrometeorolojik verilerin özetlenmesi, grafiksel veri analizleri, belirsizliğin tanımlanması, hipotez testleri, iki bağımsız grup arasındaki farkın testi, havza verilerinin çoklu karşılaştırmaları, korelasyon ve regresyon analizleri, çoklu regresyon modelleri ile hidrolojik tahmin, gidiş ve durağanlık analizleri, örnekleme sayılarının yeterlik analizleri ve bazı uygulamalar.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alabilmek için yüksek lisan ya da doktora öğrencisi olmak yeterlidir. Başka herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Helsel, D.R., Hirsch, R.M., Ryberg, K.R., Archfield, S.A., and Gilroy, E.J., 2020, Statistical methods in water resources: U.S. Geological Survey Techniques and Methods, book 4, chap. A3, 458 p., https://doi.org/10.3133/tm4a3.
Notlar
a) Ulusal ve uluslar arası dergilerden seçilmiş makaleler. SPSS ve MINITAB gibi yazılımların kullanım kılavuzları. b) https://www.sciencebase.gov/catalog/item/5bf30260e4b045bfcae0c205 c) Helsel, D.R., Hirsch, R.M., Ryberg, K.R., Archfield, S.A., and Gilroy, E.J., 2020, Statistical Methods in Water Resources - Supporting Materials: U.S. Geological Survey data release, https://doi.org/10.5066/P9JWL6XR.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hidrolojik ve hidro-meteorolojik verilerin tanımlayıcı istatistiklerini proje amaçlı yorumlar. |
ÖÇ02 | Hidrolojik verileri grafiksel olarak analiz ederek olası belirsizliği tanımlar. |
ÖÇ03 | Hipotez testlerini yaparak iki bağımsız grup arasındaki farkı belirler. |
ÖÇ04 | Havza bazında çoklu karşılaştırmalar yaparak havzaların homojenliğine karar verir. |
ÖÇ05 | Korelasyon ve regresyon analizleri, çoklu regresyon modelleri kullanılarak hidrolojik tahmin yapma yetisi kazanır. |
ÖÇ06 | İklim değişikliği olgusunun hidrolojik verilerin eğilimleri üzerindeki etkilerini niceliksel olarak belirleyip su kaynakları projelerine uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarımsal yapılar ve sulama alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama ile ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sulama sistemlerinin ve tarımsal yapıların projelenmesi konularında yeterlidir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Arazi uygulamalarını yapar, kontrol eder ve geliştirilmesini sağlar | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzman olunan konudaki bilgi birikimini nicel ve nitel verilerle destekler. Farklı disiplinlerle çalışabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Neden sonuç ilişkisi kurarak sorunları çözümler | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarımsal yapılar ve sulama anabilim dalıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında uygular | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Konusuyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarımsal yapılar ve sulama konularıyla ilgili olarak gerektiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tek Değişkenli Verileri Özetleme | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Grafiksel Veri Analizi | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Belirsizliğin Tanımlanması | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Hipotez Testleri | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | İki Bağımsız Grup Arasındaki Farkları Test Etme | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Merkezin Eşleştirilmiş Fark Testleri | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Benzetim |
7 | Birkaç Bağımsız Grubun Merkezlerini Karşılaştırma | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler, internet kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Basit Doğrusal Regresyon | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
10 | Regresyon İçin Alternatif Yöntemler | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Çoklu Doğrusal Regresyon | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eğilim/Gidiş Analizleri | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
13 | Kaç Gözleme İhtiyacım Var? | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Ayrık İlişkiler | Ders kitapları, makaleler ve Internet kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
15 | Ayrık Yanıtlar için Regresyon ve Sunum Grafikleri | Ders kitapları, makaleler, Internet kaynakları ve ek materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler, internet kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konular, ders kitapları, makaleler, internet kaynakları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |