Genel Bilgi
Kod | BİS555 |
Ad | Sistematik Derlemeler ve Mata Analizler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLŞAH SEYDAOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Amaç, öğrencilerin literatür taraması sonucunda elde ettiği bağımsız çalışma bulgularını istatistiksel yöntemlerle sentezlemesi ve özet bilgi çıkarmasıdır.
Dersin İçeriği
Ders içeriği, literatür taraması, etki büyüklüğü, heterojenlik kavramı ve heterojenliğin değerlendirilmesi, sabit etki ve rassal etki modelleri, özet ölçütler, altgrup analizleri, meta-regresyon, yayın yanlılığının incelenmesinden oluşur.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2009). Subgroup analyses. Introduction to Meta-analysis, 149-86.
Notlar
Ders Materyali
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Literatür taraması yapar ve çalışma kalitesini değerlendirir. |
ÖÇ02 | Meta analizde heterojenliği değerlendirerek kullanılacak modele karar verir. |
ÖÇ03 | Meta analize ilişkin yanlılık problemlerini saptar ve çözer. |
ÖÇ04 | Doğru analiz türünü kullanarak özet istatistikleri elde eder, grafiksel yöntemleri kullanır ve sonuçları raporlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sistematik ve Derleme ve Meta Analize Giriş | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Literatür Tarama Yöntemleri, Veri Tabanları | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Dahil etme/dışlama kriterleri ve Yayın Kalitesinin Değerlendirilmesi | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Etki Büyüklüğü Kavramı | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Heterojenliğin Değerlendirilmesi | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sabit ve Rastgele Etki Modeli | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Uygulama-1 | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Özet İstatistikler | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tablo-Grafiklerle Sunum ve Raporlama | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Uygulama-2 | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Alt Grup Analizi , Meta Regresyon-1 | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Alt Grup Analizi , Meta Regresyon-2 | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yayın Yanlılığının Değerlendirilmesi | Ders Materyali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Öğrenci Sunumları | Kaynak Tarama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |