Genel Bilgi
Kod | BİS550 |
Ad | Temel Biyoistatistik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Temel biyoistatistik yöntemlerinin hangi şartlarda, ne tür veriye uyugulanması gerektiğinin öğretmek.
Dersin İçeriği
Sağlık alanında kullanılan parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel analiz yöntemlerinin hangi şartlarda ugulanacağını ve nasıl yorumlanacağı konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Fundamentals of Biostatistics Seventh Edition Bernard Rosner
Notlar
Biyoistatistik Kadir Sümbüloğlu, Prof. Dr. Vildan Sümbüloğlu HATİBOĞLU YAYINEVİ
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analiz sonuçlarını uygun tablo ve grafikler ile özetler. |
ÖÇ02 | Araştırmalarda istatistiksel yöntemlerin doğru uygulanmasını önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Parametrik testlerin varsayımlarını test eder. |
ÖÇ04 | Tekrarlı ölçüm analizi ve ölçümler arası bağımlılık durumlarına uygun yöntem seçer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel (olasılık ve Bayesian biyoistatistik teknik ve yöntemleri gibi) temel istatistiksel teorileri kavrar, | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına özel istatistiksel yöntemleri ve demografi kavramlarını açıklar, | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık alanında özgü tıbbi terminolojiyi kavrar ve kullanır, | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma tasarımına uygun veri toplar, analiz eder, yorumlar, | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastalık kodlamaları için gerekli olan ulusal ve uluslar arası sınıflandırmaları yapabilir, hastane istatistiklerini sıralar, açıklar, analiz eder ve yorumlar, | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan problemlere yanıt vermek için bilimsel araştırma tasarlar, | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri analizine uygun temel istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar, | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gerekli istatistiksel paket programlarını kullanır, analiz amacı ile gerekli program yazar ve geliştirir, | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıbbi bilişim alanındaki gelişmeleri izler ve sık kullanılan araç ve yöntemleri kullanır, | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık taraması tasarlayabilir, örnekleme yöntemini belirler ve yönetir, | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki çeşitli istatistiksel yöntemleri kullanabilir, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapabilir, | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eleştirel düşünce yeteneğini geliştir, kanıta ulaşmanın yollarını kullanarak kanıta eleştirel değer biçer ve karar verir, | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan sağkalım, çok değişkenli analiz yöntemleri, regresyon teknik ve yöntemlerini uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Epidemiyoloji alanındaki kavramları açıklar, klinik ve saha araştırmalarını başından itibaren yönlendirir, hastalık risk faktörlerinin ve hastalık yüklerinin saptanmasında yöntemler geliştir, uygun tanı testlerinin seçilmesinde danışmanlık yapar, |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoistatistiğe giriş Binom, Normal, Standart normal ve t dağılım | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Ki Kare testi(uyum iyiliği, bağımsızlık ve Homojenlik testi ) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | T testleri ve nonparametrik karşılıkları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması(parametrik olmayan ) Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması (parametrik ) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Üç veya daha fazla grupta ortalamaların karşılatırılması (Post Hoc testler ) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Parametrik ve parametrik olmayan korelasyon testi Test sonuçlarını uygun tablo ve grafiklerle özetlenmesi. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Doğrusal regresyon analizii varsayımları, ileri, geri ve adım adım değişken seçimleri. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Doğrusal regresyon analizii varsayımları, ileri, geri ve adım adım değişken seçimleri. II | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Lojistik regresyon | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dorusal ve lojistik regresyon modellerinde model seçimi ve tahmin modellerinin değerlendirilmesi. | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Sağkalım analizi(Kaplan-Meier) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
13 | Sağkalım analizi(Cox oransal hazard) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cox oransal hazard varsayımlarını test edilmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Tekrarlı ölçümler analizi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |