BİS662 Sağlık Alanında Veri Madenciliği

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BİS662
Ad Sağlık Alanında Veri Madenciliği
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR


Dersin Amacı / Hedefi

Veri Madenciliğinin amacı veri yığınından faydalı bilgiyi bulup çıkartmaktır ve keşfedilen bilgiyi kullanarak mevcut durumu açıklamaya yardımcı olmak ve gelecekteki oluşumları tahmin etmektir.

Dersin İçeriği

Otomatik veri analizi ve organizasyonel karar verme proseslerine destek verme amacıyla iç ve dış kaynaklardan bilgi çıkarma. Farklı uygulamaları araştırma, metodolojiler, teknikler ve modeller. Sınıflandırma, Karar Ağaçları, Birliktelik Kuralları, Kümeleme. Bu ders gerçek hayattan alınan geniş veri setleriyle, R yazılımı kullanılarak analiz yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

(Chapman & Hall_CRC Data Mining and Knowledge Discovery Series) Torgo, Luís - Data Mining with R_ Learning with Case Studies, Second Edition-Taylor & Francis_Chapman and Hall_CRC (2017)

Notlar

R and Data Mining: Examples and Case Studies by Yanchang Zhao


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Veri yığınından faydalı bilgiyi bulup çıkarır
ÖÇ02 Veri yığınını analiz eder, temizleme ve birleştirme yapar.
ÖÇ03 Denetimli ve denetimsiz yöntemler ile sınıflama ve kümeleme yapar
ÖÇ04 temel makina öğrenme yöntemlerin çalışma mekanizmalarını ayırt eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoistatistik yüksek lisans programında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri (Meta analizi, veri madenciliği, çok değişkenli ve boylamsal veri analizi, sağkalım analizi, regresyon vs.) alana yenilik getirecek özgün tanımları, kavramları ve teoremleri kavrar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak, kendi alanı ve ilişkili olduğu alanlardaki yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder, sentezler ve yorumlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoistatistik alanında sıklıkla kullanılan teknolojik araç ve yazılımlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Etik kurullarda Biyoistatistikçinin önemini kavrar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ve farklı bir alana uygular.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan yeni ve karmaşık problemler için gözlemsel ve kliniksel araştırma tasarımı kurgular, eleştirel analizi yapar, yorumlar ve raporlar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki ileri istatistiksel yöntemleri kullanır, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapar. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmalarda üst düzey beceri gerektiren araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan teknik ve yöntemleri gibi ileri istatistik yöntemlerini özgün düşünce, araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve uygular.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoistatistik alanına yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek ileri düzeyde istatistiksel analiz yapar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Biyoistatistik alanı ile ilgili makale okuma, yazma becerisi geliştirir ve ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilere makale başvurusu yapar
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde etkin rol alır
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Biyoistatistik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kanıta ulaşmanın yollarını kavrar ve elde ettiği kanıtlara eleştirel değer biçer.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini bir tutum olarak belirler ve bu tutumunu çalışmalarında sergiler.
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sağlık mesleğinin gerektiği sosyal ilişkilerin dinamiklerini kavrar ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Disiplinlerarası çalışmalarda diğer uzman kişilerle alandaki konuları etkin iletişim becerilerini kullanarak tartışır, özgün görüşlerini savunarak akademik danışmanlık yapar
PÖÇ21 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uluslararası bilimsel ortamlarda yabancı dil bilgisi ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoistatistik ve tıbbi bilişim bilgisini kullanarak yaşadığı topluma bilgi ve becerilerini sunarak toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunur
PÖÇ23 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoistatistik ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün görüşlerini savunarak işlevsel etkileşim kurar
PÖÇ24 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur
PÖÇ25 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanın gereği olarak diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. İleri düzeyde analiz ve sentez yapar. 4
PÖÇ27 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Veri Madenciliğine Giriş okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Veri Madenciliği Kavramları ve Veri Önişleme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Veri İndirgeme ve Ayrıklaştırma-I okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Veri İndirgeme ve Ayrıklaştırma-II okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
5 Karar Ağaçları ve Karar Kuralları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
6 Istatistiksel Metodlarla Sınıflama- Naive Bayes Sınıflayıcı okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
7 Sınıflama ve Kümeleme Yöntemlerinin Değerlendirilmesi, Sınıf Karışıklık Matrisi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
8 Ara Sınavlar yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kümeleme ve Benzerlik Ölçüleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
10 Kümeleme Metodları- K-Means Algorithm okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
11 Kümeleme Metodları- Hiyerarşik Kümeleme okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
12 Birliktelik Kuralları, Market Sepeti Analizi, Apriori Algoritması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Veri Madenciliğinde Kullanılan Güncel Teknoloji ve Araçlar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sınıflama ve kümeleme yöntemlerinin R programı kullanılarak performanslarının karşılaştırılması. okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Sınıflama ve kümeleme yöntemlerinin R programı kullanılarak performanslarının karşılaştırılması. II okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları yok Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 23.05.2023 02:11