Genel Bilgi
Kod | BİS622 |
Ad | Yaşam "Survival" Analizi ve Uygulamaları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşam analizinde, standart paket programlarında yer alan ve almayan, parametrik olmayan, Yarı parametrik ve parametrik yöntemlerini ve uygulamalarının nasıl yapıldığı ve yorumlandığını öğrenmesini sağlamak.
Dersin İçeriği
Sağkalım analizinde kullanılan parametrik olmayan, Yarı parametrik ve parametrik yöntemlerini ve uygulamalarını kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Statistical Methods for Survival Data Analysis, Third Edition Author(s):Elisa T. Lee, John Wenyu Wang
Notlar
Applied Survival Analysis: Regression Modeling of Time-to-Event Data 2nd Edition
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sansürlü ve sansürlü olmayan veriyi ayırt eder. |
ÖÇ02 | Parametrik olmayan yaşam analiz tekniklerini uygular. |
ÖÇ03 | Parametrik sağkalım parametreleri hesaplar. |
ÖÇ04 | İki sağkalım dağılımını karşılaştırır. |
ÖÇ05 | İki veya daha fazla parametrik ve parametrik olmayan yaşam analizlerini yapar ve yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoistatistik yüksek lisans programında kazandığı yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri (Meta analizi, veri madenciliği, çok değişkenli ve boylamsal veri analizi, sağkalım analizi, regresyon vs.) alana yenilik getirecek özgün tanımları, kavramları ve teoremleri kavrar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak, kendi alanı ve ilişkili olduğu alanlardaki yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder, sentezler ve yorumlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoistatistik alanında sıklıkla kullanılan teknolojik araç ve yazılımlar hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Etik kurullarda Biyoistatistikçinin önemini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanındaki bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir, bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı geliştirir ve farklı bir alana uygular. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tıp ve sağlık bilimlerinde ortaya çıkan yeni ve karmaşık problemler için gözlemsel ve kliniksel araştırma tasarımı kurgular, eleştirel analizi yapar, yorumlar ve raporlar. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bilimlerinde tanı ve tedavide karar verme sürecindeki ileri istatistiksel yöntemleri kullanır, bu alanda çalışan araştırıcılara danışmanlık yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Biyoistatistik alanı ile ilgili çalışmalarda üst düzey beceri gerektiren araştırma ve analiz yöntemlerini kullanır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sağlık bilimlerinde sıkça kullanılan teknik ve yöntemleri gibi ileri istatistik yöntemlerini özgün düşünce, araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve uygular. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoistatistik alanına yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek ileri düzeyde istatistiksel analiz yapar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Biyoistatistik alanı ile ilgili makale okuma, yazma becerisi geliştirir ve ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilere makale başvurusu yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesinde etkin rol alır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Biyoistatistik alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kanıta ulaşmanın yollarını kavrar ve elde ettiği kanıtlara eleştirel değer biçer. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerini bir tutum olarak belirler ve bu tutumunu çalışmalarında sergiler. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sağlık mesleğinin gerektiği sosyal ilişkilerin dinamiklerini kavrar ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve geliştirir | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Disiplinlerarası çalışmalarda diğer uzman kişilerle alandaki konuları etkin iletişim becerilerini kullanarak tartışır, özgün görüşlerini savunarak akademik danışmanlık yapar | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uluslararası bilimsel ortamlarda yabancı dil bilgisi ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoistatistik ve tıbbi bilişim bilgisini kullanarak yaşadığı topluma bilgi ve becerilerini sunarak toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunur | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoistatistik ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün görüşlerini savunarak işlevsel etkileşim kurar | |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etkili iletişim becerilerini kullanarak danışmanlık verebilir, araştırmalarda ekip çalışması içinde yer alır, bilimsel etik kuralları savunur | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanın gereği olarak diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer ve uygular, doğru yorumlar. İleri düzeyde analiz ve sentez yapar. | 4 |
PÖÇ27 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sağkalım analizine giriş | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sansürlü veri. Sağdan Sansürlü Veri Tipleri Tip I, Tip II, Tip III Soldan Sansürlü Veri Tipleri Aralık Sansürlü Veri Tipleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Sağkalım Fonksiyonu, Olasılık Yoğunluk Fonksiyonu, Hazard (Risk) Fonksiyonu ve aralarındaki ilişki | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Parametrik Olmayan Yaşam Analiz Yöntemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Standardize ölüm oranları | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
6 | İki Sağkalım Dağılımının karşılaştırılması. Kaplan Meier, Yaşam Tablosu | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
7 | İki Sağkalım Dağılımının karşılaştırılması. (Mantel – Cox Testi, Log – Rank Testi, Breslow – Wilcoxon Testi, Tarone – Ware Testi, Gehan’n Genelleştirilmiş Wilcoxon Testi) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Parametrik Sağkalım ve Modeller(Üstel dağılım, İki Parametreli Üstel Dağılım, Weibull, LogNormal, Gamma fonksiyoınları) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
10 | Parametrik sağkalım dağılımlarının parametre tahmin yöntemleri.(Sağdan sansürlü) | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Sağdan soldan ve aralık sansürlü veriler için tahmin işlemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Sağkalım Dağılımı Uygunluğunun belirlenmesinde kullanılan Grafik Yöntemler | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
13 | Uyum iyiliği testleri ve Dağılım seçimleri ve R uygulama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Bir dağılıma ait parametrelerinin test edilmesi ve R uygulama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
15 | Bir dağılımlar ailesinin uyugunluğunun testleri ve R uygulama | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | yok | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 9 | 27 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 169 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,76 | ||
AKTS | 7 AKTS |