Genel Bilgi
Kod | CENG0054 |
Ad | Multi-agent Systems |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Mehmet SARIGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Çok etmenli sistemler dersinin amacı, öğrencileri birden çok etkileşimli etmen içeren sistemlerin tasarımında ve analizinde kullanılan kavram ve tekniklerle tanıştırmaktır. Çok etmenli sistemler, bireysel ve toplu hedeflere ulaşmak için birbirleriyle etkileşime giren, her biri kendi amaçlarına, inançlarına ve yeteneklerine sahip birden çok özerk varlıktan oluşan sistemlerdir.
Dersin İçeriği
Bu ders Normal Form Oyunları, Normal Form Tanımları, Baskın Stratejiler, Pareto Optimalliği, Karma Stratejiler ve Nash dengesini kapsar. Maxmin Stratejisi, Minimax pişmanlığı, Baskın Stratejilerin Yinelemeli Kaldırılması, Nash Dengesinin Hesaplanması, Nash Dengesinin Karmaşıklığı ve Kompakt Temsil. Kapsamlı Form Tanımları, Kırkayak Oyunu, Geriye Dönük Çıkarımlar, Eksik Bilgi ve Alt Oyun Mükemmel Dengesi, Sonlu Tekrarlı Oyunlar, Sonsuz Tekrarlı Oyunlar, Stokastik Oyunlar, Tekrarlı Oyunlarda Öğrenme, Halk Teoremleri. Koalisyoner Oyun Teorisi, Shapley Değeri, Nucleus ve Bayes Oyunları. Rasyonel Öğrenme, Takviyeli Öğrenme, Çoğalıcı Dinamikleri ve Evrimsel Olarak Kararlı Stratejiler ve Tıkanıklık Oyunları.
Dersin Ön Koşulu
Temel programlama, lineer cebir ve olasılık teorisi bilgisi.
Kaynaklar
Shoham, Yoav, and Kevin Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.
Notlar
Shoham, Yoav, and Kevin Leyton-Brown. Multiagent systems: Algorithmic, game-theoretic, and logical foundations. Cambridge University Press, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çok etmenli sistemlerin temel kavramlarının anlaşılması |
ÖÇ02 | Çok etmenli sistemleri modellemek ve analiz etmek için farklı yaklaşımlara aşinalık |
ÖÇ03 | Çok etmenli sistemleri tasarlama ve uygulama becerisi |
ÖÇ04 | Çok etmenli sistemlerin performansını analiz edebilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde Bilgisayar Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme becerilerine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını Bilgisayar Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgisayar Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çok etmenli sistemlere, etmenlere ve ortamlara giriş | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etmenler arasında koordinasyon ve işbirliği | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çok etmenli sistemler için oyun teorisi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Dağıtılmış karar alma ve konsensüs protokolleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çok aracılı öğrenme ve takviyeli öğrenme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Aracılar arasındaki iletişim ve mesaj iletme algoritmaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Müzayedeler ve mekanizma tasarımı | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Sürü zekası ve kolektif davranış | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çoklu robot sistemleri ve koordinasyon | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çok aracılı yol bulma ve planlama | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çok aracılı sistemlerde gizlilik ve güvenlik | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | İnsan-aracı etkileşimi ve açıklanabilir yapay zeka | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Akıllı şehirlerde çok etmenli sistemlerin uygulamaları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Gözden Geçirme | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 14 | 14 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |