Genel Bilgi
Kod | BİO612 |
Ad | Epigenetik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, histon modifikasyonları ve kromatin yeniden yapılanması gibi epigenetik düzenlenmeleri hakkında bilgi edinmeyi ve gelişim, heterokromatin oluşumu, imprinting ve bazı hastalıklarda epigenetiğin rolünün öğrenilmesini amaçlar.
Dersin İçeriği
Epigenetiğin Tarihçesi, Epigenetik Kavramlar, Kromatin modifikasyonu ve mekanizmaları, Model Organizmalarda Epigenetik Çalışmaları (pozisyon etkisi, hetrokromatin oluşumu, gen sessizleştirme), Polycomb ve Trithorax grup proteinlerin epigenetikteki rolü, Epigenetik ve histon varyantları, Kromozom kalıtımının epigenetik düzenlenmesi, Memelilerde dozaj kompensasyonu, DNA metilasyonu ve genomik damgalama,Nükleer transplantasyon ve genomun yeniden programlanması, İnsan hastalıklarının epigenetiği, Kanser ve epigenetik, Epigenetik Tedavi, VİZE/FİNAL
Dersin Ön Koşulu
Gen Genom ve proteom dersleri ile kanser Biyolojisi ve Genetiği derslerinin alınmış olması gerekiyor
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer 4- Epigenetics .C. David Allis. Cold Spring Harbour 2006.
Notlar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer 4- Epigenetics .C. David Allis. Cold Spring Harbour 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kromatin modifikasyonlarını bilir. |
ÖÇ02 | Embriyogenesis ve vücut planının şekillenmesinde epigenetiğin rolünü bilir. |
ÖÇ03 | Epigenetik düzenlenmeleri açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Genomik damgalama, gen sessizleştirme, kromatin yeniden yapılanmasında epigenetik mekanizmaların rolünü bilir. |
ÖÇ05 | İnsan hastalıklarında epigenetiğin rolünün bilir. |
ÖÇ06 | Epigenetik tedavi stratejilerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epigenetiğin Tarihçesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Epigenetik Kavramlar | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Kromatin modifikasyonu ve mekanizmaları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Model Organizmalarda Epigenetik Çalışmaları (pozisyon etkisi, hetrokromatin oluşumu, gen sessizleştirme) | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Polycomb ve Trithorax grup proteinlerin epigenetikteki rolü | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Epigenetik ve histon varyantları | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Kromozom kalıtımının epigenetik düzenlenmesi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Memelilerde dozaj kompensasyonu | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | DNA metilasyonu ve genomik damgalama | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Nükleer transplantasyon ve genomun yeniden programlanması | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | İnsan hastalıklarının epigenetiği | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Epigenetik ve Kanser epigenomu | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
14 | Kanser ve epigenetik | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Epigenetik Tedavi | Slayt hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,20 | ||
AKTS | 5 AKTS |