Genel Bilgi
Kod | BİO607 |
Ad | Hücre Döngüsü ve Kontrolü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre haberleşmesi, hücre döngüsü, hücre ölümü, hücre yenilenmesi ve kanser biyolojisinin moleküler temellerini bilmek ve anlatmak.
Dersin İçeriği
Hücre haberleşmesi; Sinyal molekülleri ve reseptörler, Hidrofilik reseptörlerle hücre içi iletişim, Hidrofobik reseptörlerle hücre içi iletişim, Sinyal iletiminde hücre iskeletinin rolü, sinyal ağları, Hücre döngüsü; ökaryotik hücre döngüsü, Hücre döngüsü düzenleyicileri, Hücre ölümü ve Hücre yenilenmesi, Programlanmış Hücre ölümü, Embriyonik kök hücreler ve terapötik klonlama, Kanser; Kanserin nedenleri ve gelişimi, Tümör virüsleri, Onkogenler, Tümör süpresör genleri, Kanser tedavisinde moleküler yaklaşım.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Kasap H.(Ed.), M. Kasap, O. Demirhan, D. Alptekin, Ü. Lüleyap, A. Pazarbaşı, A.Irfan Güzel. Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Nobel Kitabevi; ISBN: 978-605-397-059-0, 421-435, Adana (2016).
Notlar
Cooper GM, Hausman RE. 2007. The Cell, A Molecular Approach. Fourth Ed., ASM Press, Washington DC.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücrenin temel sinyal molekülleri, reseptörleri ve sinyal iletim yollarını açıklar. |
ÖÇ02 | Mitoz ve mayoza bağlı ökaryotik hücre döngüsü ve moleküler kontrol mekanizmalarını ilişkilendirip anlatır. |
ÖÇ03 | Programlanmış ve diğer hücre ölüm yollarını ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ04 | Hücre İskeleti ve Sinyal İletimi ilişkisini ifade eder. |
ÖÇ05 | Kök hücreyi her yönüyle tanımlar. |
ÖÇ06 | Hücre klonlamasının açıklamasını ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ07 | Kanserin nedenleri, gelişimi ile tümör virüsleri, onkogen, tümör süpresör genleri arasındaki ilişkileri açıklar. |
ÖÇ08 | Gelişme ve Farklılaşmada Haberleşmenin önemini ifade eder. |
ÖÇ09 | Normal Hücresel Yolakları ana hatlarıyla belirtir. |
ÖÇ10 | İntraselüler Sinyal Yolaklarını kavrar. |
ÖÇ11 | Kanser tedavisindeki moleküler yaklaşımları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Klinik Bilimler tarafından istenen Tıbbi Genetik, Moleküler Genetik ve Sitogenetik analizleri yapabilmek ve yorumlayabilmek | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıklar konusunda bilgi sahibi olmak | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler Hücre Biyolojisi bilgisine sahip olmak | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Floresan in-situ hibridizasyon (FISH) tekniğini uygulayabilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu ve PCR yapabilmek | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan (kan, amniyon sıvısı, koryonik villüs biyopsisi) hücre kültürü yapabilmek | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan kromozomlarını ayrı ayrı tanıyarak sitogenetik analizleri yapabilmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR yapabilmek ve sonuçları yorumlayabilmek | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıp Fakültelerinde okutulan Tıbbi Biyoloji ve Genetik Derslerini anlatacak bilgi ve beceriye sahip olmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir araştırma projesini yazıp uygulayabilecek bilgi birikimine sahip olmak | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonunda elde ettiği bilgileri toparlayarak kendi başına bir makaleyi yazabilmek | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Lisans düzeyinde Tıbbi Biyoloji ve Genetik derslerinin laboratuvar derslerini organize edebilmek |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ökaryotik Hücre Döngüsü | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Ökaryotik Hücre Döngüsü Regülasyonu | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bölünme Evreleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Mayoz ve Fertilizasyon | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Hücre Sinyal Molekülleri ve Reseptörleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Hücrede Haberleşme Şekilleri | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İntraselüler Sinyal Yolakları | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Hücre İskeleti ve Sinyal İletimi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Gelişme ve Farklılaşmada Haberleşme | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Programlanmış Hücre Ölümü ve Düzenlenmesi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Hücre Haberleşmesi ve Kanser İlişkisi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Hücre Döngüsü ve Kanser İlişkisi | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Normal Hücresel Yolaklar | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Kök Hücreler ve Erişkin Dokuların Korunması | Literatür tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
16 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli ve klasik soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 15 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,32 | ||
AKTS | 5 AKTS |