Genel Bilgi
Kod | BİO524 |
Ad | Yaşlanma Biyolojisi ve Genetiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre ve organizma düzeyinde yaşlanma biyolojisi ve genetiğini incelemek
Dersin İçeriği
Yaşlanma modelleri, yaşlanmaya etki eden faktörler, genetik ve endokrin DNA tamir ve serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler, kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi
Dersin Ön Koşulu
BİO-501 dersinden en az 80 ile geçmiş olmak. ingilizcesinin makale okuma ve iyi anlama düzeyinde olması gerekir.
Kaynaklar
1-Moleküler Genetiğin Esasları, Ümit Lüleyap Akademisyen Kitabevi 2. baskı. 2020 2- The Biology of Cancer Robert A, Weinberg 2. Edition Garland Sciences. 3-The Cell. A Molecular Approach, G:M. Cooper Sewenth Edition Snauer 4- Molecular Biology of Aging Guarante Lenny .2008
Notlar
Ivan Rott Immunology Abbas Immunology
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaşlanma modellerini bilmeli. |
ÖÇ02 | Yaşlanmaya etki eden faktörler |
ÖÇ03 | Genetik ve Endokrin DNA tamir ve Serbest radikal ile ilgili görüş ve teoriler |
ÖÇ04 | Kalori kısıtlamasının çok yönlü olarak etkisi |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Canlının temel yapısını oluşturan hücre ve organellerinin yapısını ve fonksiyonlarını kavramak | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doku ve organ sistemlerinin fonksiyonlarını tanımak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik materyalin yapısını incelemek | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genetik hastalıkları ve hastalıklara neden olan genleri tanımak | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genlerin yapısını bilmek | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kromozom ve gen mutasyonlarını tanımlamak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kalıtım biçimlerini (otozomal dominant, otozomal resesif, cinsiyete bağlı dominant ve resesif kalıtım modelleri) sınıflandırmak | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moleküler ve sitogenetik tetkik ve analizleri kullanmak | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otozomal ve cinsiyet kromozomlarının sayısal ve yapısal anomalilerinin ne anlama geldiğini açıklayabilmek | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Her türlü dokudan DNA izolasyonu yapmak | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | PCR hazırlamak | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Agaroz ve poliakrilamid jel elektroforezini yapmak ve sonuçları analiz etmek | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde ettiği DNA'yı spektrofotometrede ölçebilmek | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | QF-PCR tekniğini uygulamak ve sonuçları analiz etmek | 2 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kan, amniyon, koryon villüs biyopsi örneklerinden hücre kültürü yapmak, kromozom preparatını elde etmek | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elde edilen kromozom preparatlarından karyotip analizini incelemek, insan kromozomlarının tamamını tanımak ve analiz etmek | 1 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bir makaleyi yorumlamak ve makale nasıl yazılır kavramak | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaşlanma ve ölümün evrimsel öyküsü | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Yaşlanmaya etki eden faktörler | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Genetik teori, Telomer ve yaşlanma | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | DNA hasarı ve tamir sisteminin etkileri, | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Serbest radikaller ve etkisizleştirilmesi, Sinir sisteminin ömür uzunluğuna etkisi, | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | RNA yıkımı ve yaşlanma | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Kalori kısıtlamasının etkileri | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaşlanma ve DNA Metilasyonu | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Yaşlanma ve Epigenetik | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Yaşlanma ve Apoptozis | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Yaşlanma ve Kanser ilişkisi | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Yaşlanma ve DNA tamiri | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Lamin yapısı ve yaşlanma hastalıkları | Sunum hazırlama, Ders notlarının çıkarılması, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sonuç ve tartışma | Beyin fırtınası, konuların tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çoktan seçmeli soru hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,04 | ||
AKTS | 5 AKTS |