Genel Bilgi
Kod | İÇM750 |
Ad | Malzemede Yaşam Döngüsü |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ONUR KILIÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Malzemede yaşam döngüsü bir süreç olarak tanımlanır ve hammaddenin elde edilmesi, üretim, yapım, kullanım, yıkım ve yıkım sonrası evrelerini kapsar. Bu açıdan yapı ürünlerinin farklı yaşam sonu senaryolarının ortaya çıkardığı ekonomik, çevresel ve tasarım etkilerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Yapı malzemesinin kökenini oluşturan ham maddelerin temini, üretim süreçleri, tasarımda kullanım biçimleri ve yaşam sonu senaryolarının tartışılarak, malzeme kavramının çok katmanlı bir anlayışla ele alınması hedeflenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
TORGAL F.P Eco-efficient Construction and Building Materials Woodhead Publishing Limited. 2014 978-0-85709-767-5 ASHBY, M. Material and the Environment Elsevier Publishing 2013 978-0-12-385971-6 MEMORİAL B. Life-Cycle Assessment: Inventory Guidelines and Principles. CRC Press 1994 1566700159, 9781566700153
Notlar
FİNKBEİNER M. Special Types of Life Cycle Assessment Springer Dordrecht 2016 978-94-017-7610-3
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Malzeme -enerji ilişkisinin yaşam döngüsündeki rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | Malzemenin ekosistem ile ilişkisini ve etkilerini kavrar. |
ÖÇ03 | Malzeme türlerine göre olası yaşam sonu senaryolarını açıklar. |
ÖÇ04 | Malzemenin geri dönüşümünü sağlayan unsurları kavrar. |
ÖÇ05 | İç mekan- malzeme ilişkisini sürdürülebilirlik açısından açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, iç mimari tasarım alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becerileri kullanabilme, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme, geliştirebilme ve derinleştirebilme ve alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme, iç mimari tasarım alanından edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme ve özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme . | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, iç mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve liderlik yapabilme. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme . | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme; strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme . | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İç mimari tasarım ile ilişkili olan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, İç mimari tasarımın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, kendi çalışmalarını alanındaki ve alan dışındaki gruplara uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme ve bir yabancı dili ileri düzeyde kullanarak iletişim kurma. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuram ve uygulama alanında yetkin, estetik, teknik, ekolojik vb. gereksinmeleri karşılayacak ortamlar oluşturabilme, yaratıcı, analitik, yenilikçi düşünebilme becerisine sahip olma | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tasarım sürecinde estetik ve teknik gerekleri karşılayabilme becerisine sahip olma | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan ölçek ve gereksinimleri doğrultusunda insan-mekan ilişkisini anlama | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiyi seçebilme, analiz edebilme ve deneysel tasarımlarla bilgiyi üretebilme | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tek başına bağımsız olarak ve grup içinde uyumlu olarak tasarım yapabilme yetkinliği | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tasarım süreçlerinde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun sunumlar yapmak için el çizimi, maket teknikleri, bilgisayar teknolojileri ve diğer sunum tekniklerinin de kullanıldığı programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ulusal ve uluslar arası iç mekan ve mobilya tarihi temel bilgilerini açıklayabilme ve yorumlayabilme | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç mekan tasarımında, yapı bilgisi, yapı içi konstrüksiyon, yapım teknikleri ve malzeme ile ilgili yeterli bilgiye sahip olma | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sürdürülebilir tasarım, çevresel koruma ve iyileştirme hakkında yeterli bilgiye sahip olma ve açıklayabilme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Malzeme türleri ve yaşam süreçleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Malzemede ekoloji | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Enerji ve malzeme ilişkisi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Yapı sistemlerinde sürdürülebilirlik | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Çevresel faktörlerin malzemeye etkileri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yerel malzeme ve çevre | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yapı hiyerarşisi ve malzeme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yapı katmanlarında geri dönüşüm olanakları | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İç mekan öğelerinde malzemenin yeniden kullanımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yapı türlerinin yaşam sonu olasılıklarının değerlendirilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Mimari detayın ve yaşam döngüsündeki rolü | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Mimari detayda bağlantı yöntemlerinin rolü | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yıkım süreçleri ve malzeme | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Seçilen yapı örneklerinin yaşam döngüsü bağlamında değerlendirilmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |