Genel Bilgi
Kod | ST0055 |
Ad | Su Ürünlerinde İstatistiksel Analiz Yöntemleri-1 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDAT GÜNDOGDU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı verilerin istastistiksel analizlerini ve sonuçların yorumlanabilir ve görselleştirilebilir olduğunu öğrencilere bilgisayar programları (SPSS/R/Tableau/EXCEL) yardımıyla öğretmektir.
Dersin İçeriği
İstastikte bazı temel kavramlar. Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi. Tanımlayıcı istatistikler. Parametrik Hipotez testleri (t-testi, z-testi, one-way ANOVA vb.). Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.). Korelayon ve regresyon analizi. Bazı büyüme modelleri. Varyans ve Kovaryans Analizi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gündoğdu S. (2014). The usage of common multiple comparison tests (post-hoc) in fisheries sciences. Journal of FisheriesSciences. com 8 (4), 310-316 Gündoğdu, S., & Baylan, M. (2016). Farklı parametrizasyon tekniklerinin Saurida lessepsianus (Russell, Golani & Tikochinski, 2015)’un von Bertalanffy büyüme parametrelerinin tahminine etkisi. Su Ürünleri Dergisi, 32(4), 205-208.
Notlar
Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (Vol. 5). Ankara, Turkey: Asil Yayın Dağıtım. Crawley, M. J. (2012). The R book. John Wiley & Sons
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders ile öğrenciler gerek gerçek çevreden gerekse de deneme çalışmalarından elde edilen verileri analiz etme becerisine sahip olacaklardır. |
ÖÇ02 | Eldeki verilerin analiz öncesi nasıl analize hazır hale getirileceğini öğrenir |
ÖÇ03 | Analiz sonuçlarının nasıl görselleştirileceğini öğrenir. |
ÖÇ04 | Yaygın kullanılan istatistik paket programlarından bazılarına genel anlamda hakim olur. |
ÖÇ05 | İstatistik paket programlarından elde edilen çıktıları nasıl yorumlayacağı becerisini kazanır |
ÖÇ06 | Farklı disiplinler arasındaki ilişkiyi istatistiksel olarak kurgulama yeteneğini kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İstatistikte bazı temel kavramlar | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
2 | Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Analiz öncesi verilerin düzenlenmesi ve grafiksel gösterimi ve Tableau/Excel/SPSS uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tanımlayıcı istatistikler | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
5 | Excel/R/Tableau programında Tanımlayıcı istatistiklerin hesaplanması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Parametrik Hipotez testleri (t-testi, z-testi, one-way ANOVA vb.) | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Parametrik Hipotez testleri ve R/SPSS uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.) | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Parametrik olmayan hipotez testleri ve Spss uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
11 | Parametrik olmayan hipotez testleri (Ki-kare, Mann-Whitney-U, vb.) ve SPSS uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Korelayon ve regresyon analizi ve R/SPSS uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Bazı büyüme modelleri ve R uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | Varyans ve Kovaryans Analizi | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Varyans ve Kovaryans Analizi ve SPSS uygulaması | Ders notlarının okunması gereklidir. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bütünleme | Önceki hafta işlenen derslerin okunması gereklidir. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |