SD0206 Türkiye'de Demokrasi ve Siyasal Partiler Tarihi (Osmanlı'dan Günümüze)

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0206
Ad Türkiye'de Demokrasi ve Siyasal Partiler Tarihi (Osmanlı'dan Günümüze)
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SAİT DİNÇ


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Demokrasisinin Gelişiminin Tarihi ve Türk Tarihinde kurulan Siyasal Partilerin faaliyetleri, amaçları, ideolojileri ve demokrasi tarihindeki yerlerini akademik ölçüler içinde dersi alan öğrencilere kavratmak. Dersi alan öğrencilerin siyasal düşünce ve davranışlarında olumlu, çoğulcu, ülkesinin ve halkının geleceğini düşünen bir davranış değişikliği meydana getirmek.

Dersin İçeriği

Türk Demokrasisinin Gelişiminin Tarihi ve Türk tarihinde kurulan Siyasal Partilerin faaliyetleri, amaçları, ideolojileri ve demokrasi tarihindeki yerleri. Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti Dönemlerinde Demokrasinin aşamaları ve Siyasal Partilerin Faaliyetleri.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Sait Dinç, Türkiye'de Demokrasi ve Siyasi Partiler Tarihi(Osmanlıdan Günümüze), Yayınlanmamış Ders Notları, Adana 2018

Notlar

- Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 1, İkinci Meşrutiyet Dönemi, İst. 2015, İletişim Yayınları - Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 2 Mütareke Dönemi, İst. 1985, Hürriyet Yayınları - Tarık zafer Tunaya, Türkiye’de Siyasal Partiler, Cilt 3, İst. 1985, Hürriyet Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarihsel süreçte gelişen ve uygulanan yönetim biçimlerini(Monarşi, Oligarşi, Teokrasi, Meşruti Monarşi gibi) ve bu yönetim biçimleri ile Demokrasi arasındaki temel farkları öğrenir.
ÖÇ02 Demokrasi Kavramını, tarihsel süreçte evrensel olarak kabul edilen ölçülerde demokrasinin gelişimine ait süreçleri öğrenir.
ÖÇ03 Demokratik yönetim biçiminin bireyin ve toplumların yaşamına getirdiği özgürlükleri, farkındalığı ve temel hakları öğrenir ve bilir.
ÖÇ04 Türk Demokrasisinin tarihsel köklerini ve Türk Demokrasisinin uygulama süreçlerinin ilk uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olur ve açıklar.
ÖÇ05 Osmanlı Siyasi tarihinde başlayan demokrasi hareketlerini ve bunları benimseyen toplumsal katmanları öğrenir. Osmanlıda Demokrasinin oluşumuna katkı veren gelişmeleri ve kişileri bilir.
ÖÇ06 Cumhuriyet öncesi Demokratik kitle örgütlerini, siyasal partileri ve demokrasiyi güçlendirici veya zayıflatıcı olayları öğrenir ve açıklar.
ÖÇ07 Atatürk Döneminde(1918 - 1938) Meydana gelen Demokratik hareketleri ve demokrasinin gelişmesine ait siyasal gelişmeleri(Mili Cemiyetler, Kongreler, Milli Meclisin Açılışı, Cumhuriyetin İlanı, kurulan siyasal partiler, vd.) tarihsel sırayla öğrenir .
ÖÇ08 Günümüze kadar geçen süreçte ülke yönetiminde söz sahibi olan önemli siyasi partilerin kuruluşu, ideolojsi, yapısı ve icraatları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ09 Türkiye'de çok partili siyasal yaşama geçiş süreci(1945 sonrası) sonrasında yaşanan ara rejimler, demokrasiye müdahele dönemleri, askeri darbeler, anti demokratik gelişmeleri(1960, 1971, 1980, 2016 askeri müdahaleleri gibi) kronolojik sırayla öğrenir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin İçeriğinin ve Kaynaklarının Tanıtımı. Giriş ve Kavramlar. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Demokrasinin Tanımı, Temel Özellikleri Diğer Yönetim Biçimlerinden farkı.. Tarihsel süreçte Demokrasinin gelişimi( Antik Yunan, İon, Roma Demokrasisi) Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk Yönetim Tarihinde siyasal yönetim biçimleri ve Demokrasi Uygulamaları(Kurultay, Yıllık Boy toplantıları, Kadının yönetimde söz sahibi olma süreci, vd.). Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Osmanlı Yönetim Tarihinde Demokrasinin Oluşumu. 18. ve19. Yüzyılda Demokrasi Hareketleri. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Osmanlı Yönetim Tarihinde Demokrasinin Gelişimi ve 19. Yüzyılda Demokrasi Hareketleri. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
6 I. ve II. Meşrutiyet Dönemlerinde(1876 - 1918) Demokrasi Hareketleri. Anayasal Parlamenter Sisteme Geciş, Seçimler ve Çok partili yaşam. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 I. ve II. Meşrutiyet Dönemlerinde(1876 - 1918) Demokrasi Hareketleri. Anayasal Parlamenter Sisteme Geciş, Seçimler ve Çok partili yaşam. İttihat ve Terakki Partisi, Hürriyet ve İtilaf Partisi, vd. siyasi partiler. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
8 Ara Sınavlar Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türk Demokrasi Tarihinde Koşulsuz Milli Egemenlik ve Cumhuriyete Geçiş( 1920 - 1923); Milli Cemiyetler, Temsil Heyeti, TBMM'nin Açılması, Osmanlı Saltanatının Kaldırılması. vd. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Atatürk Dönemi(1920 - 1938) Demokrasi Hareketleri, Devrimler ve Siyasal Partiler. Cumhuriyet Dönemi Siyasal Partilerinin(CHP, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, tet, Serbest Fırka'nın yapısı, ideolojisi ve uygulamaları . Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
11 Atatürk Sonrası Türkiye'de Demokrasi ve Çok partili Sisteme Geçiş ve Gelişmeler. CHP, Demokrat Parti, vd. 1950 Seçimleri ve İktidarın Seçimle Değişimi. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Anlatım, Soru-Cevap
12 Türkiye Demokrasi Tarihinde Ara Rejimler Dönemi ve Demokrasiye Askeri Müdaheleler(1960 - 2002). 1960 - 1980 arası Türkiye'de Siyasal Gelişmeler( 1960, 1971 ve 1980 Askeri Müdahelesi/darbesi) Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Gösteri
13 1960'dan günümüze kadar Ülke yönetiminde seçim yoluyla iktidar olan siyasal Partiler; Siyasal ideolojileri, parti yapıları, toplumsal karşılıkları ve icraatları.(CHP, Adalet Partisi/AP, Anavatan Partisi, Ak Parti, vd. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Türk Demokrasi Tarihinde İktidar - Muhalefet İlişkileri ve bunun demokrasiye katkıları. Yenilikçi - Muhafazakar karşıtlığından Sağ ve sol karşıtlığına demokrasi ayrışması. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Dersin konularının genel bir değerlendirmesi. Öğrenme çıktılarının sonuçlarının değerlendirilmesi. Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümleri okuma ve çalışma. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 80
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,20
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.09.2023 11:17