FDB1733 Anlam Arayışı ve Din

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1733
Ad Anlam Arayışı ve Din
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET RİFAT GEÇİOĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Viktor Frankl’in logoterapi kuramı çerçevesinde anlam istencinin, anlam arayışı-din ilişkisinin, dinlerin hangi özellikleri vasıtasıyla anlam arayışına cevap olabileceğinin açıklanması ve yorumlanmasıdır.

Dersin İçeriği

Anlam istenci, anlam arayışının psikolojik ve dinî temelleri, Viktor Frankl ve Logoterapi, Logoterapi ve din, Viktor Frankl’in din ve tanrı görüşü, inanma, adanma ve anlam arayışı, anlam arayışına bir cevap olarak din.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Bahadır, A. (2002). İnsanın anlam arayışı ve din: Logoterapik bir araştırma. İstanbul: İnsan Yayınları. Frankl, V. (2019). Hayatın anlamı ve psikoterapi (V. Atayman, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Frankl, V. (2019). İnsanın anlam arayışı (S. Budak, Çev.). İstanbul: Okuyan Us. Frankl, V. (2019). Psikoterapi ve din: Bilinçdışındaki tanrı (Z. Taşkın, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Frankl, V., & Lapide, P. (2021). Tanrı arayışı ve anlam sorunu (N. T. Ölçer, Çev.). İstanbul: Totem Yayıncılık.

Notlar

Ayten, A. (2012). Psikoloji ve din: Psikologların din ve tanrı görüşleri. İstanbul: İz Yayıncılık. Bahadır, A. (2000). Psikoterapi’de yeni bir yaklaşım: Logoterapi ve Viktor Frankl. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(9), 469-485. Bahadır, A. (2018). Din psikologlarının dindarlık, değerler ve ruh sağlığı konusunda temel yaklaşımları: W. James, S. Freud, G. Jung ve V. Frankl Örneği. H. Hökelekli (Ed.), Din, değerler ve sağlık içinde (ss. 13-63). İstanbul: DEM Yayınları. Frankl, V. (1994). Duyulmayan anlam çığlığı: Psikoterapi ve Hümanizm (S. Budak, Çev.). İstanbul: Öteki Yayınevi. Frankl, V. (2018). Anlam istenci: Logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları (M. Yalçınkaya, Çev.). İstanbul: Öteki Yayınevi. Frankl, V. (2020). Yaşamak için bir nedeni olan: Hayatı anlamı ve direnç (S. Tuncay, Çev.). İstanbul: Totem Yayıncılık. Frankl, V. (2022). Yaşamı karşılamak: Anlam arayışı üzerine bir otobiyografi. İstanbul: Okuyan Us. Sevinç, K. (2019). Anlam arayışı ve din ilişkisine dair bir vaka analizi: Lev Tolstoy. İslam ve Yorum III içinde (C. II, ss. 125-142). Ankara: İnönü Üniversitesi Yayınları. Tolstoy, L. N. (2018). İnsan ne ile yaşar? (B. Altoparlak, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Tolstoy, L. N. (2018). İtiraflarım (İ. Söylemez, Çev.). İstanbul: Say Yayınları. Yalom, I. (2017). Güneşe bakmak ölümle yüzleşmek (Z. Babayiğit, Çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anlam istenci ile ne kast edildiğini bilir.
ÖÇ02 İnsanın hem olumlu hem de olumsuz tecrübelerde anlam bulabileceğinin farkına varır.
ÖÇ03 Anlam arayışının psikolojik temellerini bilir.
ÖÇ04 Dinlerin, anlam arayışına hangi nitelikleriyle cevaplar sunduğunu kavrar.
ÖÇ05 Logoterapinin temel ilkelerini, kavramlarını ve diğer kuramlarla olan ilişkisini açıklar.
ÖÇ06 Bireysel tecrübelerin, birtakım psikolojik kuramların ortaya çıkmasında önemli rol oynayabileceğinin farkına varır.
ÖÇ07 Bireydeki inanma ihtiyacı ve kendini adama davranışının anlam arayışıyla olan ilişkisini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 5
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anlam İstenci ve Hayatın Anlamı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sevgi ve Acının Anlamı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Ölümlü Olma, Travmatik Tecrübeler ve Anlam İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Anlam Arayışının Psikolojik ve Dinî Temelleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Anlam Arayışının Kuramsal Temelleri ve Viktor Frankl’in Logoterapisi İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Logoterapinin Temel İlkeleri ve Diğer Kuramlarla İlişkisi İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Logoterapide Öne Çıkan Kavramlar (Varoluşsal Engellenme, Varoluşsal Boşluk, Noöjenik Nevroz, Kendini Aşma, Kendine Uzaktan Bakma, Özgürlük, Sorumluluk, Beklentisel Kaygı, Aşırı Düşünme, Aşırı Niyet) İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Logoterapi ve Din İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Viktor Frankl’de Din ve Tanrı Anlayışı İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Viktor Frankl’in Toplama Kampı Tecrübesinin Anlamsal İzdüşümleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 İnanma İhtiyacı ve Anlam İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kendini Adama ve Anlam İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bilişsel ve Duygusal Süreçleri Düzenleyen Bir Unsur Olarak Din ve Anlam İlişkisi İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Edebiyat Alanından Anlam Arayışı ve Din İlişkisine Dair Örnekler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.09.2023 10:37