Genel Bilgi
Kod | FDB1729 |
Ad | Günümüz Din Psikolojisi Çalışmaları ve Modernizm Dindarlık İlişkisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin din ve dindarlık çalışmalarını tanıyabilmesi, din psikolojisinin dindarlığa çok boyutlu ve çok yönlü yaklaşımını nedenleri ile açıklayabilmesi, bu bağlamda din psikolojik açıdan özgün dindarlık tanımı yapabilmesidir.
Dersin İçeriği
Din Psikolojisinin Yerel ve Evrensel Bağlamda Tanımlanması, Modern Psikoloji İçerisindeki Yeri, Din ve Dindarlığın Günümüz Yaşam Koşulları İçerisinde Oluşumu ve Gelişimi, Yaygın Kullanılan Bilimsel Psikolojik Metotların Tahlil Edilmesi, Din Psikolojisi Alanındaki Son Dönem Kaynaklarının Kullanımı, Modern Dünyada Din Psikolojisinin Yeri ve Geleceği.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Hasan Kayıklık, Din Psikolojisi, 2011, Adana: Karahan Kitabevi Zeynep Sağır, Din Psikolojisi: Teori, Güncel Araştırmalar ve Yeni Eğilimler, 2020, İstanbul: dem yay. Sezen, A , Yenen, İ . (2008). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Lisansüstü Tezler (1963–2008) Üzerine Bibliyografik Bir Çalışma . Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 8 (3) , 147-178 . Bahadır, Y . (2001). Din Psikolojisi ve Tarihçesi . Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 12 (12) Holm, H. G. (2004). Din Psikolojisine Giriş (Çev. A. Bahadır). İstanbul: İnsan Yayınları.
Notlar
Ali Ayten, Ali Köse, Popüler Dindarlık, 2018, İstanbul: Timaş Yay. Turan, Y. (2020). Din Psikolojisi - Güncel Durum Analizi, Ed. Yahya Turan, Ankara: Nobel Akademi Yayınları, Koç, M. (2015). "Türkiye’de Din Psikolojisi Çalışmaları (1949–2013) Üzerine Genel Bir Bakış". Balıkesir İlahiyat Dergisi 1 / 2 (Aralık 2015): 301-330 . Sevinç, K. (2013). Türkiye’de Din Psikolojisi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme, Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: Xv, Sayı: 28 (2013/2) Allport, G. W. (2004). Birey Ve Dini (Çev. B. Sambur). Ankara: Elis Yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu Dersin Sonunda Öğrenci, Modern Dünyada Psikoloji ve Din Psikolojisinin Temel Çalışma Alanlarını Tanımlayabilecek. |
ÖÇ02 | Türkiye’de Ve Dünyada Din Psikolojisinin Öne Çıkan Konularını Tanıyabilecek. |
ÖÇ03 | Din Psikolojisi Çalışmalarında Kullanılan Yöntemleri Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ04 | Din Psikolojisinde Son Dönem Yayınlanan Kaynakları Tanıyacak ve Bunların Kullanımı Hakkında Fikir Sahibi Olacak. |
ÖÇ05 | Din Psikolojisi Alanında Yapılan Yeni Araştırmaları İçerik Açısından Tahlil Edebilecek. |
ÖÇ06 | Din Psikolojisi Alanında, Araştırma İhtiyacı Duyulan Konuları Tespit Edebilecek. |
ÖÇ07 | Modern Dönem Dindarlığını Tanımlayabilecek ve Bunu Psiko-Sosyal Bağlamda Analiz Edebilecek. |
ÖÇ08 | Modern Dönemde Dinin, Birey Yaşamında Ortaya Çıkışını ve Yaşanışını Analiz Edebilecek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Din Psikolojisinin Tanımlanması | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Din Psikolojisinin Modern Psikoloji İçindeki Yeri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Modern Bilimin İnceleme Konusu Olarak Din | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Son Dönemde Yapılan Din Psikolojisi Çalışmalarının Tasnifi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Son Dönemde Yapılan Din Psikolojisi Çalışmalarının Bilimsel ve Psikolojik Yönden Tahlil Edilmesi I | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Son Dönemde Yapılan Din Psikolojisi Çalışmalarının Bilimsel ve Psikolojik Yönden Tahlil Edilmesi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Son Dönem Din Psikolojisi Araştırmalarının İçerik Açısından Tahlili | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Son Dönem Din Psikolojisi Araştırmalarının İçerik Açısından Tahlili | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Son Dönem Din Psikolojisi Araştırmalarının Metodolojik Açıdan Tahlili | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Din Psikolojisinde Yeni Kaynak Kullanımının Önemi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Din ve Modernleşme İlişkisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dindarlık ve Modernleşme İlişkisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geleneksel Dindarlığın Modern Dindarlığa Dönüşümü | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çağdaş Dönem Dindarlığının Özellikleri | ilgili bölümü okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |