Genel Bilgi
Kod | SD0436 |
Ad | TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı ekseninde cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel konuları ve güncel sorunları kuramsal açıdan inceleme, Türkiye ve dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmalarını takip etmelerini sağlama ve toplumsal hayatı eşitlikçi perspektiften değerlendirme ve davranış geliştirme yeteneklerini geliştirmeye odaklanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, feminist teori kapsamında toplumda kadın sosyal kültürel ve ekonomik boyutları ile ele alınacaktır. Bu yaklaşımla medyada kadın temsil stratejileri oluşma biçiminin neden ve sonuçları ortaya konulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Elpeze Ergeç, N., Zateri, İ. (2020), “Toplumsal Cinsiyet Ve Sosyal Ağlarin Şiddeti Çoğaltan Etkisi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 29, sayı 1, s.102-117
Notlar
Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. 2.bsk Çev. B. Yıldız, Ankara, Turkey: Bağlam yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu ders sonunda öğrenciler, toplumda kültürel, sosyal ve ekonomik olarak kadının konumlandırıldığı yeri fark eder |
ÖÇ02 | Kadına ilişkin rollerin toplumsal yapı içinde öğrenilme biçimleri konusunda bilinçlenir |
ÖÇ03 | Kadının toplumdaki yeri ile ideolojik düşünce arasında ilişki kurar |
ÖÇ04 | Kadınların medyada sunum stratejileri konusunda bilinç düzeyi artar |
ÖÇ05 | Çeşitli medya kanallarındaki ve medya içeriklerindeki kadın temsillerinin değerlendirebilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı, dersin amaç ve beklentileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tarihsel süreçte toplumda kadın | Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173-192. | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
3 | 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri | Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Reklamlarda cinsiyetçilik | Bal, S . (2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü Muhteşem Annelik Anneler Günü Reklamları Örneği . Ankara Üniversitesi İlef Dergisi , 1 (2) , 59-85 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Cinsiyetçi roller üzerine | Günay, G.,Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153). | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Cinsiyetçi işbölümü | ARABACI, B. Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Cinsiyete Dayalı İşbölümü ve Çalışan Kadın Türkiyede ve Dünyada KadınAraştırmaları 50 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Erkeklik ve toplumsal cinsiyet | Kimmel, M Homofobi Olarak Erkeklik Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik Fe Dergi 5 2013 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
9 | Filmler ve toplumsal cinsiyet | Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Siyasette kadın | Sancar, S. (2009) Türkiyede Feminist Çalışmaların Siyaset Bilimine Etkisi. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40, Mart, 119-132. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Popüler kültürde ve toplumsal iletişimde cinsiyetçilik | Ünlü, D . (2019). Kişilerarası İletişim Sürecinde Toplumsal Cinsiyet Kimliği Kalıpyargılarının Belirlenmesi: İletişim Kaynağının Beden Dili Üzerinden Bir İnceleme . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 243-262 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Toplumsal cinsiyet ve şiddet | N. ELPEZE ERGEÇ. TEORİ VE DÜŞÜNCEDEŞİDDETKADINA ŞİDDET VEMEDYA. : literaturkacademia2020 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
13 | Haber medyasında cinsiyetçilik | Liebet von Zoonen, Medyaya Feminist Yaklaşımlar Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Öğrenci çalışmaları1 | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Öğrenci çalışmaları2 | anlatım | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |