Genel Bilgi
Kod | SD0558 |
Ad | ETKİLİ KONUŞMA EĞİTİMİ I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrenciye güzel ve etkili konuşma becerisi kazandırarak öğrencinin iletişim ve ikna yeteneğini geliştirmek, mesleki başarısını arttırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini ; güzel, doğru ve etkili konuşma yöntem ve uygulamaları; retorik, fonetik, anlambilim ana başlıklarından hareketle; ses, solunum, sözcük, anlatım, metin okuma, jest, mimik, bireysel ve kitlesel iletişim, topluluk karşısında etkili konuşma, sunum yapabilme konuları oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Notlar
ARIKAN Yılmaz, Uygulamalı Tiyatro Eğitimi, Pozitif Yayınevi, İstanbul, 2007. ÇİÇEK İrfan, Diksiyon-Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma, (Proje), Kitapdostu Yayınları, İstanbul, 2009. GÜRZAP Can, Konuşan İnsan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004. KAPLAN Mehmet, Diksiyon–10 Derste Güzel Konuşma Sanatı, Çanakkale Kitaplığı Akademi Yayınları, Çanakkale, 2010. NUTKU Özdemir, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002. NUTKU Özdemir, Yeni Başlayanlar İçin Oyuncunun Çalışması, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2003. ŞENBAY Nüzhet, Söz ve Diksiyon Sanatı, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1993. ŞENBAY Nüzhet, Alıştırmalı Diksiyon Sanatı, MEB, İstanbul, 1991. TAŞER Suat, Konuşma Eğitimi, Pegasus Yayınları, İstanbul, 2009. VURAL Birol, Doğru ve Güzel Konuşma, Hayat Yayıncılık, İstanbul, 2005. YAMAN Ertuğrul, Diksiyon I-II, YA-PA Yayınları, Ankara, 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ses, nefes ve beden dilini kontrol etme yöntemlerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Konuşmanın hem mekaniğini hem de ifadeye dair unsurlarını yakından tanır. |
ÖÇ03 | Konuşma ve ifade kusurlarının giderilmesine yönelik etkili alıştırma teknikleri edinir. |
ÖÇ04 | Standart Türkçenin genel konuşma kurallarını, dilimizi oluşturan seslerin “fonetik adreslerini” ve doğru boğumlama tekniklerini öğrenir. |
ÖÇ05 | Etkili konuşma kadar etkili dinlemenin de iletişimin temel aracı olduğunu kavrar. |
ÖÇ06 | Alıştırma ve ödevler üzerinde çalışarak bir metni değerlendirme, bir konu hakkında uzun soluklu konuşmalar yapma ve topluluk karşısında konuşma becerilerini geliştirir. |
ÖÇ07 | Etkili konuşma öğelerine hakim olur. |
ÖÇ08 | Doğru nefes alma tekniklerini uygular. |
ÖÇ09 | Beden dilini etkin kullanmayı öğrenir ve bu beceriyi hayat boyu uygular. |
ÖÇ10 | Kurallarına uygun, akıcı ve anlaşılır konuşma becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Diksiyon sanatının önemi ve dil | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
2 | Diksiyon sanatının önemi ve dil II | Dil ve diksiyon sanatı hakkinda çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
4 | Ses, selen, durak , ton ve ses bükümü II | Ses,selen, durak, ton ve ses bükümü ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kelime ve kelimenin elemanları | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Kelime ve kelimenin elemanları II | Kelime ve kelimenin elemanları hakkında çeşitli kaynaklardan araştırma yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
9 | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması II | Türkçedeki kalın ünlülerin ve yabancı kelimelerdeki ince ünlülerin çıkarılması ile ilgili olarak uygulama alıştırmaları yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Tartışma |
10 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Söyleniş, yazı dili ile konuşma dili arasındaki farklar II | Farklı şive ve ağız özellikleriyle konuşma için uygulama alıştırmaları yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
13 | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi II | Boğumlanma, ulama ve sağdeyi ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili çeşitli kaynaklardan araştırmalar yapmak | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar II | Söz Noktaları : Kısa süreli duraklar, normal duraklar, uzun süreli duraklar ile ilgili uygulama alıştırmaları yapmak II | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık ıı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 7 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |