TİB752 Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB752
Ad Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur’an’a Yaklaşımlar
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI


Dersin Amacı / Hedefi

Çağdaş dönemde Kur'an ve tefsirde yaşanan değişim ve tartışmaları kavramak

Dersin İçeriği

Çağdaş İslam düşüncesi ekollerinin anlayışlarının tefsire etkisi

Dersin Ön Koşulu

İlahiyat lisans programı mezunu olmak

Kaynaklar

Klasik ve modern metinler

Notlar

Klasik ve modern döneme ait eserler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çağdaş döneme geçişi kavrar
ÖÇ02 Çağdaş tartışmaların İslam tasavvuruna etkilerini açıklar
ÖÇ03 Gelenek ve tecdid tartışmalarını açıklayabilir
ÖÇ04 Tarihselcilik ve modernist anlayışları açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 2
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam'ın varlık, bilgi ve değerler sistemi Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Peygamberlerden sonra varlık, bilgi ve değerlerde yaşanan tahrif Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Batıda yaşanan aydınlanma süreci ve temel özellikleri Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 İslam dünyasının batı ile karşılaşması Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 S. Ahmet Han ve düşünce yapısı Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Kur'âniyyûn hareketi ve özellikleri Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Çağdaş İslam düşüncesinde tasavvufa bakış Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
9 M. Abduh ve düşünce yapısı Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 Neo-Selefilik ve Kur'an algısı Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
11 Gelenek ve tecdid tartışmaları Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Tarihselcilik düşüncesi Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Tefsirde modernist yaklaşım Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Örnek Olay
14 Kutsal kitaplar ve demitolojizasyon Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Çağdaş tartışmaların İslam tasavvuruna etkileri Kaynak eserlerden hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak eserlerden hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak eserlerden hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 11 14 154
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.08.2023 10:54