Genel Bilgi
Kod | TİB1727 |
Ad | Tasavvufun Tarihi Seyri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin alınması ile tasavvufun ortaya çıkışı ve geçirdiği tarihi süreçler hakkında yüksek lisans düzeyinde bilgi edinilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği
Tasavvufun tarifi, Tasavvuf ilminin ortaya çıkışı, Tasavvufun menşei, Tasavvuf ilminin kaynakları, Tasavvufun tarihi seyri -Zühd dönemi, tasavvuf dönemi, tarikatlar dönemi-, Günümüzde tasavvuf anlayışları ve tarikatların durumu.
Dersin Ön Koşulu
Temel ilahiyat eğitimi almış olunmalıdır.
Kaynaklar
Tasavvuf Tarihi - Osman Türer. Tasavvuf ve Tarikatlar - Hasan Kamil Yılmaz.
Notlar
Diyanet İslam Ansiklopedisi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tasavvufun ortaya çıkış sürecini açıklar. |
ÖÇ02 | Tasavvufun tarihi süreci hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | İlk dönem tasavvuf kaynaklarını tanır |
ÖÇ04 | Tasavvufun tarihi dönemlerini bilir: Takva dönemi, Tasavvuf dönemi, Mezhepler dönemi. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf nedir? | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | Tasavvufun ortaya çıkışı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Tasavvufun kaynağı meselesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
4 | Tasavvuf tarihine dair temel eserler | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
5 | Zühd dönemi | İnceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
6 | Tasavvuf dönemi | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Tarikatlar dönemi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İlk tarikatların ortaya çıkışı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
10 | İlk Tarikatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
11 | Tarikatların yaygınlaşması | İnceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
12 | Osmanlı döneminde tarikatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Osmanlı döneminde tarikatların etkinliği | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | 19 ve 20. yüzyılda tarikatlar | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Günümüzde tarikatların durumu | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Batıda tarikatlar | Araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,72 | ||
AKTS | 6 AKTS |