Genel Bilgi
Kod | TİB784 |
Ad | Varoluş/Yaratılış Nazariyeleri ve İslam |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşüncesinin ontolojik kaynaklarını araştırmak.
Dersin İçeriği
Ontoloji kuramları ve İslam Düşüncesinin katkılarını incelemek.
Dersin Ön Koşulu
Kelam ve İslam Felsefe okumaları.
Kaynaklar
Şaban Ali Düzgün, Varlık ve Bilgi; Allah, Tabiat ve Tarih, İsmail Şık, Şemsüddin Semerkandi'de Varlık
Notlar
Felsefe Tarihi Kaynakları, Din Felsefesi çalışmaları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Var oluş nazariyeleri ve dinlerin konuya bakışı ile ilgili bilgi sahibi olur. Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Evrim teorisi ve iddialarını eleştirel gözle değerlendirme yeteneği elde eder. |
ÖÇ03 | Sudur nazariyesi ile ilgili ayrıntılı bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Aleme ontolojik yaklaşım sergilerken din ve felsefeler üstü bir model geliştirebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe Tarihinde Varlık Nazariyeleri | Felsefe Tarihi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İslam Düşüncesinde Varlık Nazariyeleri | İslam Felsefesi Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslam Kelamında Varlık Nazariyeleri | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Yaratılış Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Sudur Nazariyesi | İslam Kelamı Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinlerde Varoluş 1 | Dinler Tarihi Okumaları 1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Dinlerde Varoluş 2 | Dinler Tarihi Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
9 | Kelam Okullarında Varoluş 1 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kelam Okullarında Varoluş 2 | Kelam Okumaları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Kelam Okullarında Varoluş 3 | Kelam Okumaları 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kelam Okullarında Varoluş 4 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Kelam Okullarında Varoluş 5 | Kelam Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 1 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Evrim Teorisi ve Eleştirisi 2 | Felsefe Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |