Genel Bilgi
Kod | TİB836 |
Ad | Tarihsel Süreç İçerisinde İktidar-Mezhep İlişkisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YUSUF GÖKALP |
Dersin Amacı / Hedefi
Mezheplerin ortaya çıkması ve şekillenmesinde siyasi iktidarların yeri ve etkisini analiz etmek. Mezhep-iktidar ilişkisinin dini-toplumsal hayatta üzerindeki yansımalarını görebilmek.
Dersin İçeriği
Mezheplerin ortaya çıkış sebepleri; Din-mezhep ilişkisi; Din-siyaset ilişkisi; Kuran’ın siyasi konulardaki yaklaşımı; Kabilecilik zihniyeti ve İslam düşünce tarihi içerisindeki tezahürleri; Arap-Mevali ilişkisi ve İslam tarihindeki yeri; Hilafetin Kureyşliliği meselesi; Tarih boyunca ortaya çıkan mezhep orijinli devletler; İktidarın mezheplerin görüşlerinin şekillenmesindeki etkisi; İktidar-mezhep ilişkisinin sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik alandaki yansımaları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Sönmez Kutlu, Tarihsel Din Söylemleri Üzerine, Otto yay., Ankara 2012.
Notlar
Nevin A. Mustafa, İslam Siyasi Düşüncesinde Muhalefet, İz yay. İstanbul 1990.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam düşünce tarihi içerisinde iktidar-mezhep ilişkisini analiz eder |
ÖÇ02 | Mezheplerin şekillenmesinde iktidarın/siyasetin etkisini bilir |
ÖÇ03 | İktidar-mezhep ilişkisi kaynaklı sorunları tespit eder |
ÖÇ04 | Mezheplerin siyasi konulardaki görüşlerini bilir |
ÖÇ05 | Günümüzde mezhep-iktidar ilişkisinden kaynaklı sorunlara çözüm önerileri sunar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam düşüncesinde mezhep olgusu | DİA ilgili maddeleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Toplum-inasan-coğrafya-kültür-din ilişkisi | DİA ilgili maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | Toplum-insan-coğrafya-kültür-din ilişkisi 2 | DİA ilgili maddeleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Din-siyaset ilişkisi | DİA ilgili maddeleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İslam düşünce tarihinde hilafet problemi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlk dönem siyasi olayların analizi | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Arap kabile kültürü ve yansımaları | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Hilamet/imamet konusundaki ilk uygulamalar | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mezheplerin doğuşu ve şekillenmesinde iktidarların etkisi | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-1 | ilgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-2 | ilgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Siyasi-itikadi nitelikli mezheplerin siyasi görüşleri-3 | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Mezhep esaslı siyasi görüş ve uygulamaların analizi-1 | ilgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Mezhep esaslı siyasi görüş ve uygulamaların analizi-2 | İlgili makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık okumaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |