TİB816 Hadisde Şerh Edebiyatı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB816
Ad Hadisde Şerh Edebiyatı
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Hadislerin doğru anlaşılması konusunda erken dönemlerden itibaren ortaya konan çabayı tespit etmek

Dersin İçeriği

Şerh kavramı, şerhin tarihsel gelişimi, temel hadis kaynaklarının şerhine dair eserler

Dersin Ön Koşulu

Önkoşul yok

Kaynaklar

Zişan Türcan, Hadis şerh geleneği, İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı

Notlar

Temel hadis şerhleri, İbn Hacer Fethu'l-Bari, Ayni, Umdetü'l-Kari


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel hadis kaynaklarının şerhlerine dair bilgi birikimine sahip olur
ÖÇ02 Hadislerin yorumlanmasında diğer dinî ilimlerden faydalanır
ÖÇ03 Hadisleri doğru anlamada kültürel çevrenin etkisini kavrar
ÖÇ04 Hadislerin yorumlanmasında modern ilimlerden faydalanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şerhin doğuşu ve gelişimi İlgili bölümlerin okunması
2 Hadis rivayeti ve anlama İlgili bölümlerin okunması
3 Hadis tedvini ve yorumlama dönemi İlgili bölümlerin okunması
4 Belli bir hadis kitabı üzerine yapılan şerhlerin ortaya çıkışı İlgili bölümlerin okunması
5 Fıkıh merkezli şerhler İlgili bölümlerin okunması
6 İsnad ağırlıklı şerhler İlgili bölümlerin okunması
7 Metinlerin içerik tahlili İlgili bölümlerin okunması
8 Ara Sınavlar İlgili bölümlerin okunması
9 Tasavvuf merkezli şerhler İlgili bölümlerin okunması
10 İlham ve rüyayı kullanma İlgili bölümlerin okunması
11 Hadis şerhinde kelam merkezli yorumlar İlgili bölümlerin okunması
12 Zengin içerikli şerhler İlgili bölümlerin okunması
13 Rivayetler arasında görülen çelişkide başvurulan yöntemler İlgili bölümlerin okunması
14 Rivayetleri sıhhat yönünden inceleme İlgili bölümlerin okunması
15 Hadis şerhinin ilmî niteliği İlgili bölümlerin okunması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili bölümlerin okunması
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili bölümlerin okunması


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.08.2023 11:35