Genel Bilgi
Kod | TİB882 |
Ad | Akit Teorisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA HAYTA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam inancına göre akitlerde şekil kadar, öz ve amacın da önemli olduğunu ortaya koymak, bir akdi batıl veya fasid kılan hususları deklare etmek ve islam hukukunu diğer hukuk sistemlerinden ayıran karekteristik yapıyı belirgin kılmak
Dersin İçeriği
İslam hukukuna göre akdin mahiyeti, unsurları, şartları ve ayrıca çeşitli akit türlerinden söz eder.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Ahmet Akgündüz, Karşılaştırmalı Mecelle-i Ahkam-ı Adliye (Mecelle Ta'dilleri ve Gerekçeleriyle Birlikte) Ali el-Hafif, İslam Hukukuna Göre Hukuki İşlemler Ve Hükümleri Eşya Ve Borçlar Hukuku
Notlar
Orhan Çeker, İslam Hukukunda Akidler Islahi, A.A. (2014). İslam'da Ekonomik Düşüncenin Gelişim Aşamaları. İslam İktisadi Düşünce Tarihi: Müslüman Alimlerin İktisadi Düşünce ve Analize Katkıları. (ss.9-22) Islahi, A.A. (2014). İktisadi Düşüncede İslami Gelenek: Değer Kuramı, Piyasa ve Fiyatlandırma. İslam İktisadi Düşünce Tarihi: Müslüman Alimlerin İktisadi Düşünce ve Analize Katkıları. (ss.23-34) Islahi, A.A. (2014). İktisadi Düşüncede İslami Gelenek: Üretim ve Dağılım. İslam İktisadi Düşünce Tarihi: Müslüman Alimlerin İktisadi Düşünce ve Analize Katkıları.(ss.35-43)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir sözleşmenin hukuka ve dine uygunluk taşıyıp taşımadığını fark eder. |
ÖÇ02 | Akitlerde aranan şekil ve amaç bütünlüğünü kavrar. |
ÖÇ03 | Fesat-butlan teorisini kavrar ve aradaki farkı analiz eder. |
ÖÇ04 | Model akitler üzerinden yeni akit türlerini mukayese eder. |
ÖÇ05 | İslamın borçlar hukukunda spesifik hükümler yerine genel kaideler vazettiğini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Borçlar Hukukuna Genel Bakış ve Akit kavramı | DİA'dan borç maddesini okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Akdin unsurları, şartları ve oluşumu | DİA'dan akit maddesini okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Akitlerde ehliyet ve ehliyet arızaları | DİA'dan ehliyet maddesini okuyunuz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Akitlerde rıza ve rızayı bozan sebepler | DİA'dan rıza maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Akdin Mevzuu ve Hükümleri | DİA'dan akit maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Akdin geçersizliği: Fesad-butlan teorisi | DİA'dan fasid ve batıl maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Akdin Ortadan Kalkması, Borcun Hükmü ve Sona Ermesi | DİA'dan ifa maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Model akit-1: Bey' Akdi | DİA'dan bey' maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Model akit-2: Kira Akdi | DİA'dan kira maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Sarf Akdi ve Faiz | DİA'dan faiz maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Emanet Akitleri | DİA'dan ariyet ve vedîa maddelerini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Mudarabe Akdi | DİA'dan mudarebe maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hibe Akdi | DİA'dan hibe maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Şirket Akdi | DİA'dan şirket maddesini okuyunuz. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |