Genel Bilgi
Kod | TİB783 |
Ad | İslam Kelamında Nübüvvet Algısı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
...İslam kelamının peygamberlik anlayışı konusunda öğrencinin kaynakları tanımasına ve araştırma yapmasına yardımcı olmak.
Dersin İçeriği
... Peygamberlere iman 2 Peygamberliğin imkânı ve gerekliliği 3 Peygamberlik konusuna deist ve teist yaklaşımlar 4 Nübüvvet konusundaki heterodoks yaklaşımlar ve tenkidi 5 Peygamberlerin özellikleri ve peygamberler hakkında imkânsız olan haller 6 Mucize ve diğer olağanüstü haller 7 Mesih ve mehdi inancı, millenarist hareketler 8 Kitaplara iman 9 Kur’ân’ın mucize oluşu ve diğer kutsal kitaplar arasındaki yeri 10 Gayb konusu ve görünmeyen varlıklar 11 Ruh, melek, cin, şeytan 12 Ahirete iman 13 Ahiret inancına aykırı inanış ve yaklaşımlar: Hulûl ve tenasüh 14 Ahiret hayatının devreleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin içeriği öğrencilerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamaya yöneliktir.
Kaynaklar
Salih Sabri Yavuz, İslâm Düşüncesinde Nübüvvet H. İbrahim Bulut, Kur’ân Işığında Mucize ve Peygamber Cağfer Karadaş, İslâm Düşüncesinde Ahiret Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat A. Bülent Baloğlu, İslâm’a Göre Tekrar Doğuş: Reenkarnasyon
Notlar
Salih Sabri Yavuz, İslâm Düşüncesinde Nübüvvet H. İbrahim Bulut, Kur’ân Işığında Mucize ve Peygamber Cağfer Karadaş, İslâm Düşüncesinde Ahiret Süleyman Toprak, Ölümden Sonraki Hayat A. Bülent Baloğlu, İslâm’a Göre Tekrar Doğuş: Reenkarnasyon
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam düşüncesin içerisinde peygamberlik konusundaki yaklaşımları kavrar.; |
ÖÇ02 | İslamda nübüvvet anlayışını başka dinlerle eleştirel olarak karşılaştırma imkanı bulur.; |
ÖÇ03 | Peygamberlik ve mead konusunda sözlü ve yazılı becerilerini geliştirir. ; |
ÖÇ04 | Peygamberlik ve mead konusunda araştırmalarda görev alabilir.; |
ÖÇ05 | Peygamberlik konusunda yazılmış kitapları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir.; |
ÖÇ06 | Bu konularda bilimsel düşünme becerisi kazanır.; |
ÖÇ07 | Peygamberlik ve mead konusundaki metinleri bilimsel kriterler eşliğinde değerlendirir.; |
ÖÇ08 | İslamın kutsal kitap anlayışıyla diğer dinlerin anlayışlarını karşılaştırabilir.; |
ÖÇ09 | Ahiret hayatı ile ilgili diğer anlayışları da içine alan bütüncül bir bakış açısına sahip olur.; |
ÖÇ10 | İlgili alanlarda bağımsız çalışmalar yürütebilir.; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peygamberlere iman | Dinlerdeki peygamberlik inancını araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Peygamberliğin imkânı ve gerekliliği | Nübüvvetin İmkanını ele alma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Peygamberlik konusuna deist ve teist yaklaşımlar | Deizm hakkında okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Nübüvvet konusundaki heterodoks yaklaşımlar ve tenkidi | Nübüvvet anlayışlarını değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Peygamberlerin özellikleri ve peygamberler hakkında imkânsız olan haller | Peygamberlik hakkında düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Mucize ve diğer olağanüstü haller | Mucize hakkında okumalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Mesih ve mehdi inancı, millenarist hareketler | Kurtarıcı inancına dair makale tespiti | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Vize sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Kitaplara iman | iman meselesini ele alma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kur’ân’ın mucize oluşu ve diğer kutsal kitaplar arasındaki yeri | Kur'an'ın icazı na dair eser belirleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Gayb konusu ve görünmeyen varlıklar | gayb kavramının analizi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Ruh, melek, cin, şeytan | soyut varlıklara dair çalışmaları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Ahirete iman | Ahiret hakkında makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Ahiret inancına aykırı inanış ve yaklaşımlar: Hulûl ve tenasüh | Ahiretle ilgili klasik eserlerde araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ahiret hayatının devreleri | Ahiret hallerini değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Final sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |