TİB751 Kur’ân’ın Metinleşme Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB751
Ad Kur’ân’ın Metinleşme Tarihi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ KILINÇLI


Dersin Amacı / Hedefi

Vahyin neliği, vahyin mahiyeti, Kur'an'ın yazımı, metinleşme süreci ve bunlara dair klasik ve modern görüşlerin anlaşılması

Dersin İçeriği

Vahiy, Kur'an'ın vahyedilme süreci, Kur'an'ın metin yapısı, yazımı, çoğaltılması, harekelenmesi ve bu konularla ilgili tartışmalar

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin dersin içeriğine dair İlahiyat lisans alt yapısına sahip olması

Kaynaklar

Zerkeşî'nin el-Burhân, Suyûtî'nin el-İtkân, Muhsin Demirci'nin Kur'an Tarihi ile Mustafa Öztürk ve Hadiye Ünsal'ın Kur'an Tarihi kitapları

Notlar

Ders içeriğiyle uyumlu diğer klasik ve modern çalışmalar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kur'an'ın yazılmasıyla ilgili tartışmalı meseleleri açıklar
ÖÇ02 Vahiy ve geliş yollarını kavrar
ÖÇ03 Vahyin kaynakları ve muhataplarını kavrayarak konunun varlık ve din algımıza etkilerini açıklar
ÖÇ04 Vahyin mahiyeti ve ilgili tartışmaları sebep ve sonuçlarıyla bilir
ÖÇ05 Kur'an'ın korunmuşluğunu anlar ve bu konudaki soruları cevaplar
ÖÇ06 Kur'an'ın yazılma, noktalanma ve harekelenme sürecini anlatır
ÖÇ07 Yedi harf meselesini, Kur'an'ın metin tertibini ve bu konularda tartışılan meseleleri kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Vahiy ve geliş yolları Kaynak kitaplardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 Vahyin kaynakları ve muhatapları Kaynak kitaplardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Vahyin mahiyeti ve ilgili tartışmalar Kaynak kitaplardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım
4 Kur'an'ın korunması Kaynak kitaplardan konuya hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Kur'an'ın kaynağı ve bu konudaki farklı iddialar Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 İslam öncesi Araplarda sözlü kültür ve yazı Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7 Hz. Peygamber döneminde Kur'an'ın yazımı Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kur'an'ın mushaf haline getirilmesi Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
10 Kur'an'ın metin tertibi Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Lafzı mensuh ayetler meselesi Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Yedi Harf meselesi Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
13 Kur'an'ın noktalanması, harekelenmesi ve çoğaltılması Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Problem Çözme
14 Nüzûl tertibi Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım
15 Kur'an'da Tahrif İddiaları Kaynak kitaplardan hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Dönem sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.08.2023 03:11