TİB766 Günümüz İslam Dünyasında Dini Akımlar

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB766
Ad Günümüz İslam Dünyasında Dini Akımlar
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüz İslam dünyasında mevcut olan dini akımlar hakkında bilimsel, tarafsız, kapsayıcı, çözümleyici bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Günümüz İslam düşüncesine yön veren temel dinamikler, İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımı, İlk dönemlerde ortaya çıkan mezheplerin günümüzdeki tezahürleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003; Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016.

Notlar

İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012 ; Yusuf Gökalp, Nail Karagöz, İslam Mezhepleri Tarihi I, Ankara 2021.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüzde mevcut olan dini akımları ve bunlar arasındaki ilişkileri kavrar.
ÖÇ02 Günümüzde mevcut olan dini akımları bilir.
ÖÇ03 Günümüzdeki dini anlama noktasında yaşanan mevcut problemlere çözüm üretir.
ÖÇ04 Günümüzdeki mevcut dini akımları zihniyetlerine göre tasnif eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Din, mezhep, cemaat ve tarikat kavramlarının içeriği DİA ilgili maddeler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
2 Günümüz İslam düşüncesine yön veren temel dinamikler Hasan Onat, Türkiye´de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 İlk dönemlerde ortaya çıkan mezheplerin günümüzdeki tezahürleri İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 365-421. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 İslam dünyasının coğrafi ve mezhebi dağılımı Adem Arıkan , İslam Dünyasının Mezhep Haritası ve Nüfus Dağılımı, İslami Araştırmalar, 2018; 29 (2), 348-379; Büyükkara, M.Ali, “İslam Kaynaklı Mezheplerin Ortadoğu’daki Coğrafi Dağılımı ve Tahmini Nüfusları” http://www.emakalat.com/download/article-file/63778. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Günümüzde Yaşayan Sünni mezhepler İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, (ed. H. Onat-S. Kutlu). Grafiker Yayınları, Ankara 2012, 365-421. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Günümüzde yaşayan Şii mezhepler Onat, Hasan, Yirminci Asırda Şiilik ve İran İslam Devrimi, Ankara 1996. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
7 Son dönemlerde ortaya çıkan mezhepler İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Mısır´da ortaya çıkan İslami hareketler Büyükkara, M. Ali, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Kutlu, Sönmez, Çağdaş İslamî Akımlar ve Sorunları, Fecr Yayınları, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İran´da ortaya çıkan İslami hareketler Büyükkara, M. Ali, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Kutlu, Sönmez, Çağdaş İslamî Akımlar ve Sorunları, Fecr Yayınları, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Türkiye´de ortaya çıkan İslami hareketler Büyükkara, M. Ali, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul 2016. Kutlu, Sönmez, Çağdaş İslamî Akımlar ve Sorunları, Fecr Yayınları, Ankara 2008. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 İslamcılık düşüncesi İsmail Kara, İslâmcıların Siyasî Görüşleri, İstanbul 1994. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 İslam düşüncesinde yenileşme hareketleri: Ceditçilik İbrahim Maraş, Türk Dünyasında Dini Yenileşme, İstanbul 2002 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Alevilik-Bektaşilik Fığlalı, E. Ruhi, Türkiye'de Alevilik - Bektaşilik, İstanbul: Selçuk Yayınları 1990 (3. Baskı, İst 1994); Onat, Hasan,“Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine” İslamiyat, VI/III, 2003 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Kızılbaşlık Farklılaşması Onat, Hasan,“Kızılbaşlık Farklılaşması Üzerine” İslamiyat, VI/III, 2003 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl sonu sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl sonu sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.08.2023 10:27