Genel Bilgi
| Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
| İlk ve Acil Yardım | |
| Kod | IAS206 |
| Ad | Vaka Canlandırma |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 2 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Ön Lisans Dersi |
| Tür | Normal |
| Etiket | S Seçmeli |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Hemşire DUDU ALPTEKİN
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hastane öncesi alana özgü olgulara yaklaşım biçimlerini analiz etme, kritik etme ve bu bağlamda acil bakım girişimlerini planlama ve uygulama becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriği
1-Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 2-Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri 3-Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma 4-Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 5-Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 6-Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma 7-Multiple Yaralanma ile İlgili Vaka Canlandırma
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013.
Notlar
1-Bledsoe BE, Benner RW. Critical Care Paramedic. New Jersey: Pearson Education, 2006. 2-Heckman jD, Rosenthal RE, Worsing RA, McFee AS. Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi. Çeviren Perek S. ve ark. Editör Minkari T. 2. Baskı, İstanbul: Mısırlı Matbaası, 1992. 3-Sarıkaya S, Ay D, Özel G, Topaçoğlu H, Yenal S, Atilla R, Karcıoğlu Ö. Alanda Acil Bakım (Paramedikler İçin). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, 2010. 4- Ekşi A. Kitlesel Olaylarda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi. İzmir: Kitapana, 2015: 48-64, 113. 5-Ekşi A. Nükleer Kaza ve Saldırılarda Bütünleşik Kriz Yönetimi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları Atatürk SHMYO Yayın No:5, 2014: 78-79. 6-Sünnetçioğlu A, Karadaş S, Yenil Ş. Acil Serviste Ciddi Astım Atağı: Olgu Sunumu. Van Tıp Dergisi, 2013; 20 (3): 186-188. 7- Aydın B, Serinken M, Aydın Ç. Ağır Kaldırmaya Yönelik Spontan Pnömotoraks: Olgu Sunumu. JAEMCR, 2012; 3 (2): 56-58. 8-Kolusarı A, Şahin HG, Sürücü R, Kamacı M. Travmatik Maternal Fraktür ve Fetal İntrakraniyal Kanama: Olgu Sunumu. Van Tıp Dergisi, 2008; 15 (4): 114-115. 9-Caner İ, Erdeve Ö, Sarı E, Sarıcı SÜ. Çoklu Doz Surfaktan Uygulamasının Gerektiği Ağır Respiratuvar Distres Sendorumu: Nadir Görülen Bir Olgu Sunumu. Erciyes Tıp Dergisi, 2008; 30 (4): 292-296.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Yaralı/hasta makyajı tekniklerini açıklar |
| ÖÇ02 | Olay yeri güvenliği ile ilgili ilkeleri belirtir. |
| ÖÇ03 | Hastaya/yaralıya genel yaklaşım kurallarını açıklar |
| ÖÇ04 | Hastane öncesi alana özgü algoritmaları tanımlar |
| ÖÇ05 | İletişim ve kooperasyon becerisi kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tıbbi terminolojiye uygun bir şekilde insan vücudunu yapısal ve fonksiyonel açıdan tanımlar. | |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yerine, hastaya/ kazazedeye ve kendisine yönelik alınması gereken güvenlik önlemlerini tanımlar, hastayı/ kazazedeyi taşımak için gerekli ekipmanları ve uygun taşıma yöntemlerini açıklar. | 5 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görev-yetki-sorumlulukları dahilindeki ilaçları ve ilaç uygulama yöntemlerini belirtir. | 4 |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oksijen tedavisinin endikasyonlarını ve ekipmanlarını tanımlar. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Endike olduğu durumlarda endotrakeal entübasyonu açıklar | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru ekipmanla kanama kontrol yöntemlerini tanımlar | 4 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İleri yaşam desteği basamaklarını listeler | 5 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ambulansın kullanımını, bakımını ve kontrolünü açıklar | |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olası meslek kazalarından korunabilmek için uygun vücut mekanik yöntemleri sıralar | 4 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin durumunu fiziksel muayene ve diğer tanılama yöntemleriyle etkin bir şekilde açıklar | 3 |
| PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Otomatik ve manuel eksternal defibrilatörü kullanır | |
| PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin immobilizasyonun gerekli olduğu durumlarda uygun ekipmanları kullanır | 5 |
| PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Multiple yaralanmalarda veya afetlerde triyajı veya triyaj tekniklerini yönetir | 2 |
| PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel yaşam desteği basamaklarını ve yöntemlerini uygular | 4 |
| PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın/kazazedenin problemine yönelik çözüm pratiklerini uygulamada bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
| PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme dinamiklerini göz önünde bulundurarak alanına özgü bilgilere ulaştığında eleştirel bir yaklaşımla bilgileri analiz eder | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uygun teknikleri ve yöntemleri kullanarak komuta kontrol merkezi, diğer kuruluşlar ve hasta/hasta yakınlarıyla iletişim kurar | 4 |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip üyeleri ve diğer kuruluşlarla kooperasyonu sağlar | |
| PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Haberleşmeyi sağlama ve veri aktarımı için bilgi iletişim teknolojilerini ve gerekli olduğu durumlarda en az bir yabancı dili kullanır | |
| PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Değişen çevre koşullarının ve teknolojik ilerlemenin sonuçlarını izler ve bu koşulların alana özgü dinamiklerini analiz eder |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 1 | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 3 | Hastaya/Yaralıya Makyaj Yapma Teknikleri 2 | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
| 4 | Vaka Senaryosu Yazma Teknikleri | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
| 5 | Olay Yeri Güvenliği ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 6 | Havayolu Açıklığının Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 7 | Solunumun Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Dolaşımın Sağlanması ve Sürdürülmesi ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 10 | Multiple Travma ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 11 | Kadın-Doğum Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 12 | Psikiyatrik Acilleri ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 13 | Metabolik Aciiller ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 14 | Nörolojik Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 15 | Kardiyak Aciller ile İlgili Vaka Canlandırma | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | *Halidi G. Halidi G. Vaka Canlandırma Dersi Notları, 2013. | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ödev | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
| AKTS | 2 AKTS | ||