Genel Bilgi
Kod | TL221 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-5 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimya analizlerini ve testlerini yapma yeterliklerini kazandırmak
Dersin İçeriği
Biyokimyaya giriş; İnsan vücudunun elementer bileşimi; Hücre ve hücresel organellerin biyokimyasal önemi; Su ve elektrolitlerin, karbonhidratların, lipidlerin, aminoasitlerin, proteinlerin, enzimlerin, vitaminlerin, nükleik asitlerin yapıları, özellikleri ve biyolojik fonksiyonları. Karbonhidratların; lipidlerin, aminoasitlerin, nükleik asitlerin ve proteinlerin metabolizmaları.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. Harper'ın Resimli Biyokimyası, ISBN: 9789752777767, 804 sayfa, 2019
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan vücudunun temel yapısını oluşturan biyomoleküllerin; yapıları, fonksiyonları, metabolizmaları ile ilgili temel bilgileri bilir. |
ÖÇ02 | Teorik bilgileri meslek hayatındaki uygulamalarında kullanabilir. |
ÖÇ03 | Biyokimya laboratuvarlarında kullanılan araç ve gereçleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Biyokimyasal çözeltilerin hazırlanması ve özellikleri ile ilgili temel bilgileri kavrar. |
ÖÇ05 | Ölçüm yöntemlerini ve kalite sistemlerini bilir. |
ÖÇ06 | Canlı organizmayı oluşturan yapı taşlarının yapısını ve fonksiyonunu açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklarının temel özelliklerini listeler. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroorganizma ve parazitlerin özellikleri ve yaptıkları hastalıklarla ilgili temel bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçüm yöntemlerini sıralar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelere ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri planlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak alır ve kabul eder. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan örnekleri uygun şartlarda saklar ve korunmasını sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Materyalleri analize hazırlar. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın örneklerinin analizlerini yapar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Materyal analiz sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler ve kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş; Biyolojik sistemlerde yapılanmalar; İnsan vücudunun elementer bileşimi; Hücre ve organellerin biyokimyasal önemi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Karbonhidratların yapıları, sınıflandırılmaları, fonksiyonları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Karbonhidrat metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Enzimlerin yapıları, özellikleri ve sınıflandırılması; Enzim aktivitesini etkileyen faktörler; Enzim aktivitesinin regülasyonu; Hastalıkların teşhisinde enzimlerin önemi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Lipidlerin yapıları, sınıflandırılması, fonksiyonları; Lipoproteinler; Glikolipidler; Fosfolipidler. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Lipid metabolizması; Kolestrol metabolizması; Lipid metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Proteinlerin yapıları, sınıflandırılması, fonksiyonları; Protein metabolizması | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Protein metabolizması II; Üre döngüsü; Protein metabolizma bozuklukları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Hemoglobin ve miyoglobin yapısı, fonksiyonu; Hem sentezi ve yıkımı; Sarılıklar. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Nükleotidlerin yapısı ve metabolizması. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | DNA nın yapısı, özellikleri, fonksiyonu, replikasyon. RNA nın yapısı, özellikleri, protein sentezi. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Vitaminlerin sınıflandırılması, biyolojik önemi ve fonksiyonları. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Laboratuvar kalite kontrol prosedürleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Hormonların yapıları, sınıflandırılmaları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |