Genel Bilgi
Kod | TL226 |
Ad | Biyokimya |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-5 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersinin ana hedefi öğrenciye kimyanın temel metodolojisini ve kalitatif kavramların kantitatif sonuçlara götürmesini açıklayacak mantığı kazandırmaktır
Dersin İçeriği
Temel kavramlar, ölçü birimleri, temel konsantrasyon hesaplamaları Kimyasal Analizlerde hatalar Gravimetrik analiz metotları Stokiyometrik hesaplamalar Volumetrik analiz metotları Sulu çözelti kimyası Denge Sabitleri Nötralleşme Titrasyonları Tampon çözeltiler Kompleks asit baz sistemleri Nötralleşme titrasyonlarının tipik uygulamaları Verilerin incelenmesi ve değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Wictor W. Rodwell, David A. Bender, Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. Harper'ın Resimli Biyokimyası, ISBN: 9789752777767, 804 sayfa, 2019
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Klinik biyokimya laboratuvarı işlemlerini bilir. |
ÖÇ02 | Enzimlerin klinik tanıdaki önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Karbonhidrat metabolizma bozukluklarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemini bilir |
ÖÇ05 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon yöntemlerini planlar. |
ÖÇ06 | Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicilerini listeler. |
ÖÇ07 | Böbrek fonksiyon testlerini uygular |
ÖÇ08 | Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan normal yapı ve fonksiyonunun temelini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklarının temel özelliklerini listeler. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mikroorganizma ve parazitlerin özellikleri ve yaptıkları hastalıklarla ilgili temel bilgiyi açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyeni tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçüm yöntemlerini sıralar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar araç ve gereçlerini tanır. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ölçümlerin preanalitik, analitik ve postanalitik evrelere ilgili ayrıntılı bilgiyi kullanarak, bu evrelerde yapılacak işlemleri planlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan biyolojik materyalleri usulüne uygun olarak alır ve kabul eder. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastadan alınan örnekleri uygun şartlarda saklar ve korunmasını sağlar. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Materyalleri analize hazırlar. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastanın örneklerinin analizlerini yapar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Materyal analiz sonuçlarını kontrol eder ve laboratuvar uzmanına ulaştırır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli olarak yapar, yaptırır ve takip ederek en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar eksiklerini belirler. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kritik değerleri bilir, gerektiğinde sonuçları klinisyene en uygun ve hızlı şekilde bildirerek koordinasyonu sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak meslektaşları, hastalar ve hekimlerle sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek yeterlikte kullanır. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki teknolojik gelişmeleri izler ve kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klinik biyokimyaya giriş ve laboratuvar işleri Numunelerin toplanması ve yapılan işlemler. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Enzimlerin klinik tanıda önemi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Karbonhidrat metabolizma bozuklukları | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Plazma proteinlerinin klinik tanıda önemi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Plazma lipidleri ve ateroskleroz. | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
6 | Klinik biyokimya laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Akut miyokart infaktüsünün diagnostik laboratuvar belirleyicileri, Karaciğer fonksiyon testleri, Bilirubin metabolizması ve sarılıklar | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Böbrek fonksiyon testleri | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Demir metabolizması ve anemiler | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Endokrinoloji | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mineraller ve elektrolit metabolizması | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Tümör belirteçlerinin klinik tanıda önemi | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Beyin omurilik sıvısı (BOS) biyokimyası | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Kalite Kontrol | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yıl sonu sınavı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yıl sonu sınavı | Kaynak ders notları ve ders sunuları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |