Genel Bilgi
Kod | YBP284 |
Ad | Uğraş Terapisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi EMİR İBRAHİM IŞIK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşlı bireyin yaşam kalitesini artırmak, ailesinin ve bakım verenlerin tükenmişlik sendromunu önlemek amacıyla bireysel özellikler dikkate alınarak uğraş terapisi uygulayabilme yetisi oluşturmak.
Dersin İçeriği
1. Uğraş Terapisinde temel prensipler, planlama, önemi ve yaşlılıkta sosyal destek sistemleri 2. Uğraş terapisi aktiviteleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları ve sunumlar
Notlar
1. Yücel Nurullah, Demanslı Yıllara Değer Katan Aktiviteler, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, İstanbul, 2000 2. Seyyar Ali., Sosyal Hizmetlerde Manevi Bakım, Şefkatli Eller yayınları, Ankara, 2007 3. Sabuncu Necmiye, Akça Ay Fatma, Klinik Beceriler-Sağlığın Değerlendirilmesi-Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 2010 <br>4.Kutsal Yeşim Gökçe, Temel Geriatri, 1. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara 2007. <br>5. Alev Büyükkınacı, Uðraþ Terapisi (Ergoterapi), Klinik Psikiyatri 2010;13:137-142
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uğraş terapisinde temel prensipleri tanımlar. |
ÖÇ02 | Yaşlının bireysel ve kültürel değerlerine göre uğraş terapisi uygulamaları planlar. |
ÖÇ03 | Yaşlı bireyde uğraş terapisi gereksinimlerini belirler. |
ÖÇ04 | Uğraş terapisi uygulamalarına ailenin ve toplumun diğer üyelerinin katılımı sağlar. |
ÖÇ05 | Yaşlılarda kullanılan uğraş terapisi sürecini sıralar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır | 2 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uğraş Terapisinde Temel Prensipler ve Planlama | Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Yaşlılıkta Uğraş Terapilerinin Önemi | Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yaşlılıkta Sosyal Destek Sistemleri | Soru-Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Psikomotor Aktiviteler | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Zihinsel Aktiviteler | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sanat Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Egzersiz ve Sportif Aktiviteler | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hobi Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Paylaşım Saati Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Dış Mekan Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Oyun Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sportif Aktiviteler | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Solunum Rehabilitasyonu Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Manevi Bakım Aktiviteleri | Grup Çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,32 | ||
AKTS | 4 AKTS |