Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| BİYOFİZİK (DR) | |
| Kod | BFZ652 |
| Ad | İleri Kas Biyofiziği: Molekülden Hücreye |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz ve Bahar |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYKUT PELİT |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kas kasılmasının mekaniğini; Fenn etkisinden, kas kasılması sırasında kullanılan kimyasal enerjiler, kasılma sırasında ortaya çıkan ısı ve iş enerjisini, kas kısalması, izotonik ve izometrik kasılma türlerini, çapraz köprüler ve kayan filamentler teorisini, kuvvet-hız arasındaki ilişkiyi, miyozin-aktin etkileşimi, ATP kinetiklerini öğrenmek
Dersin İçeriği
Çizgili Kaslar, Kasılma modelleri, EMG
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ders notları (Tıp Fakültesi Öğrencileri için-İsmail Günay) ) Biyofizik (Ferit Pehlivan) Biyofizik (Gürbüz Çelebi) İnternet Araştıması
Notlar
İnternet Araştırması
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Bağımsız olarak iskelet kasları disseksiyonu yapabimek |
| ÖÇ02 | İskelet kasları ile ilgili mekanizmaları öğrenmek |
| ÖÇ03 | İskelet kasları ile ilgili araştırma yapabilmek ve bu konuda deney yapabilmek |
| ÖÇ04 | Öğrendiği bilgileri, sistematik şekilde kitlelere aktarabilme |
| ÖÇ05 | Ölçme ve ölçülebilir nitelikleri öğrenir |
| ÖÇ06 | Hücrenin kararlı-kararsız durumunu bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız deneysel çalışma yapabilmek | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olmak Güvenilir bilgiye ulaşabilmek Araştırma projesi oluşturabilme ve yazabilme Etik değerlere bağlı olarak çalışma ve araştırma | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarabilmek Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarabilmek | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucu rapor haline getirebilmek | 2 |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma bulgularını yorumlayabilmek | 3 |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olmak | 2 |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvarda deneysel düzenek kurabilmek ve çalışabilmek | 2 |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir deneysel araştırmayı planlayabilmek | 2 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri öğrenmek | 3 |
| PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bir proje önerisi hazırlayabilmek |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çizgili Kaslar: Molekülden hücreye, Çizgili kasların kasılabilme performansları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 2 | Aktomiyozin etkileşiminde enerjinin rolü, Çapraz Köprü hareketi, ATP hidrolizi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 3 | Kalın filamentler, titin molekülünün önemi,Sarkomerin kasılma karakteristiği, Fenn etkisi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 4 | Çizgili kasların mekanik olarak izole edilmesi, Kas disseksiyonu, kasılma kuvvet ölçümleri ve grafikleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 5 | Çizgili kaslar için kasılma kuvveti ölçme sistemi, dönüştürücüler ve kullanılan bilgisayar programları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
| 6 | Dönüştürücüler ve kullanılan bilgisayar programları | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 7 | Sarkomerdeki Kuvvet-Uzunluk ilişkisi,Tropomiyozin-Troponin kompleksi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınav | ilgili konulara çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 9 | Çapraz ve çapraz olmayan köprülerin kuvvet kısalma ve uzamaları ve Hill denklemi. | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
| 10 | Sıcaklığın çapraz köprüler üzerindeki etkileri, Kas zayıflığının mekanizması | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 11 | İzometrik ve izotonik kasılma türleri, hızlı ve yavaş kasılan kas türleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 12 | Diyabetin iskelet kasları üzerine etkisi | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 13 | EMG de kullanılan yöntemler, elektrod türleri | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 14 | Yüzeyel Elektromiyografi ve Integrated EMG | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
| 15 | Veri analizleri, Eğri çizimleri ve sonuçların yorumlanması | İlgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili konulara çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ilgili konulara çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||