Genel Bilgi
Kod | RTST703 |
Ad | Estetik Modernizm ve Sinema |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Özge Nilay ERBALABAN GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı modernlik, modernizm ve modern sinema kavramlarının estetik, kültürel, sosyolojik içerikleri hakkında kuramsal bir temel oluşturmaktır. Sinema modern kültürün içinde icat edilmiştir. Teknik ontolojisi, ilerleme paradigmasına ve ona içkin olan bilimsel düşünceye dayanmaktadır. Filmlerin hareketli imajlarla ve montaj yoluyla anlatı kurma biçimi, modern insanın bilişsel kavrayış şekline benzer. Öte yandan kent, üretim-tüketim endüstrisi haline gelen boş zaman, kültür endüstrisi gibi modernliğin sosyolojik olguları da sinemanın gelişimiyle doğrudan ilişkilidir. Bu olgular sanatın diğer formlarını da etkilemiştir. Estetik modernizm ilk kez resimde ortaya çıkmıştır. Estetik modernizme ait ifade biçimleri sinemaya, sinemanın ifade biçimleri diğer sanat biçimlerine yansımıştır.
Dersin İçeriği
Estetik Modernizm, Avangard, Romantizm, Modernlik, Modern Sinema, Anlatı
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Görsel Kaynaklar
Notlar
Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. Panofsky, E. (2017). Perspektif Simgesel Bir Biçim, İstanbul: İletişim Yay. Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. Kovacs, A.B. (2015). Bela Tarr Sineması, İstanbul: Hayal Perest Yay. Benjamin, W. (1999). Pasajlar, İstanbul:YKY. Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. Gay, P (2019). Modernizm, İstanbul:Everest Yay. Kolker, R.P (2013). Değişen Bakış, Ankara:De Ki Yay. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi, İstanbul:Metis Yay. Metz, C. (2012). Anlam Üzerine Denemeler, İstanbul: Hayal Perest Yay. Jameson, F. (2015). Antikler ve Postmodernler, İstanbul: YKY. Karadoğan, A. (2018). Modernist Estetik, Ankara:De Ki Yay. Lefebvre, H. (2003). Modern Dünyada Gündelik Hayat, İstanbul: De ki. Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü Erbalaban Gürbüz, Ö. Modern Sinemanın Erken Tarihi ve Modern SinemaÖrneği Olarak Jean Luc Godard Sineması, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.2, sa.4, ss.160-180, 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Modernlik kavramı hakkında kuramsal bilgi edinir |
ÖÇ02 | Estetik modernizmin felsefi içeriklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Klasik ve modern arasındaki diyalektik ilişkinin tarihini bilir. |
ÖÇ04 | Modern sinemanın anlatı ve felsefi özelliklerini tartışır. |
ÖÇ05 | Modern sinemanın tarihsel gelişimini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Birinci hafta dersin işleyişi ve kaynakların tanıtımı yapılacaktır. Bu kaynakların hangi amaçla ve hangi bağlam içinde derste yer aldığı öğrencilerle paylaşılacaktır. Dersin sonunda bir sonraki hafta için öğrencinin okuması gereken kuramsal metin paylaşılacaktır. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | İkinci hafta M. Calinescu’nun Modernliğin Beş Yüzü eserinin ilk bölümünden modernlik kavramı üzerine tartışma yürütülecektir. Modernliğin bir başlangıç tarihi var mıdır? Klasik ve modern arasındaki diyalektik ilişki nasıl açıklanmalıdır? Modernliğin katmanları nelerdir? Politik, iktisadi, felsefi ve kültürel bağlantıları hakkında neler söylenebilir? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü, Küre Yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Üçüncü hafta D. Harvey’nin Postmodernliğin Durumu kitabında Modernite ve Modernizm bölümü üzerine tartışma yürütülür. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dördüncü hafta bir önceki haftanın kuramsal tartışmasına devam edilir ve D. Harvey’nin modernizm ve postmodernizm arasındaki şematik farklar tablosu üzerinden modernizme içkin olan kavramlar üzerine tartışma yürütülür. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Harvey, D (1997). Postmodernliğin Durumu, İstanbul:Metis Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Beşinci hafta, M. Foucault’nun Estetik Modernizm metni üzerinden tartışma yürütülür. Gustave Manet’nin ilgili metinde geçen resimleriyle Foucault’nun çözümlemeleri ve estetik modernizm ve modernite ilişkisi üzerine tartışma yürütülür. Tartışma modernist akımlardan (empresyonizm, alman dışavurumculuğu, primitvizm) bazı örneklerle derinleştirilir. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Foucault, M. (2018). Estetik Modernizm, İstanbul: İletişim Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Altıncı hafta M. Calinescu’nun Modernliğin Beş Yüzü eserine devam edilir. Avangard ve modernlik ilişkisi üzerine bir tartışma yürütülür. Bu tartışma 20.yüzyılın ilk döneminde gerçekleşen sinemasal avangard örnekleri ile desteklenir. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Calinescu, M (-). Modernliğin Beş Yüzü, Küre Yay | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yedinci hafta P. Gay’in Modernizm kitabından Modernizm İklimi, Tamamen Modern Tek Sanat bölümü üzerinden tartışma yürütülür. Modernizmin koşulları nelerdir? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Gay,P. Modernizm Sapkınlığın Cazibesi, Everets Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dokuzuncu hafta W. Benjamin’in Pasajlar kitabından Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı metni okunur ve tartışılır. ? Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Benjamin, W. Pasajlar, YKY | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Onuncu hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Sinemada Klasik/Modern Ayrımı Kuramları ve Modern Sinemada Anlatım bölümleri tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | On birinci hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Modern Sinemada Tür bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | On ikinci hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Modernizmin Stilleri bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | On üçüncü hafta A.B.Kovacs’ın, Modernizmi Seyretmek kitabından Öykünün İstikrarsızlaştırılması bölümü tartışılır. Dersin sonunda öğrenciden işlenen kavramlarla ilgili kısa bir ‘deneme’ yazması beklenir. | Kovacs, A.B.(2012). Modernizmi Seyretmek, Ankara: De Ki Yay. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dönem konuları üzerine genel bir tartışma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Final ödevleri, konuları, kaynaklar, gözden geçirme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |