MTH002 Deneysel Tasarım (Ford Otosan)

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MTH002
Ad Deneysel Tasarım (Ford Otosan)
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Uzaktan Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. RIZVAN EROL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. RIZVAN EROL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, deneyleri verimli ve etkili bir şekilde planlama, tasarlama ve gerçekleştirme, elde edilen verileri analiz etme ve nesnel sonuçlar elde etme ve optimizasyon amaçları için istatistiksel yöntemleri kullanma üzerine odaklanacaktır. Hem tasarım hem de istatistiksel analiz konuları ele alınacaktır. Öğrenciler, hesaplama amaçları için Minitab yazılımını kullanacaklardır.

Dersin İçeriği

Bu ders, deneylerin tasarımı ve analizine odaklanacak ve deneycilikle ilişkilendirilen teorik ve pratik konuları inceleyen istatistiksel model tabanlı bir yaklaşımı içerecektir. Bu derste, öğrencilere deneysel tasarımın temel prensiplerini ve deneysel tasarım verileri için uygun analizleri tanıtılacaktır. Konular, Temel İstatistikler, Tek Faktörde Bir Yol, Hipotez Testi, ANOVA, Rasgele Seçim, Bloklama Tasarımları, Faktöriyel Tasarımlar, Kesirli Faktöriyel Tasarımlar, Yanıt Yüzey Metodolojisi, Taguchi, Optimizasyon ve diğerleri gibi konuları içermektedir. Ders boyunca Minitab aracı kullanılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Design and Analysis of Experiments by Douglas Montgomery Ders Sunumları

Notlar

Ders Sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Minitabi kullanabilme
ÖÇ02 Veri analizi yapabilme
ÖÇ03 Mühendislik sorunlarının çözümü ve deneylerinde İstatistiksel Araçlar ve onların kullanımını öğrenme.
ÖÇ04 4. Deney tasarımının aşamalarını ve uygun Deney Tasarımı Araçlarını seçme yeteneğini kazanma.
ÖÇ05 5. Deneysel tasarımın ne olduğunu öğrenme ve karmaşık problem çözme ve araştırma çalışmalarında nasıl kullanılacağını ve ne zaman kullanılacağını anlama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deneysel Tasarıma Giriş ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Temel İstatistiksel Metodlar ve Minitab Bölüm 1 ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Temel İstatistiksel Metodlar ve Minitab Bölüm 2 ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Hipotez testi ve Güven aralıkları standartla karşılaştırma ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Hipotez testi ve diğer durumla karşılaştırma ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Hipotez testi ve çoklu karşılaştırma ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Varyans analizi ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tam faktöriyel deneysel tasarım ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Genel Faktöriyel deneysel tasarım ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kısmi Faktöriyel deneysel tasarım ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Tasarımlara merkezi nokta ekleme ve bloklama ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Regresyon ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Tepki Yüzeyleri Metodu ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Taguchi tasarımları ders notları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders notları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.09.2023 10:04