SHS157 Bilim İnsanları ve Buluşları

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU
Anestezi
Kod SHS157
Ad Bilim İnsanları ve Buluşları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket GK Genel Kültür Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. SEDEFGÜL YÜZBAŞIOĞLU ARIYÜREK (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencilerin; bilim nedir, hangi çalışma bilimsel niteliktedir ve bilim insanılarının taşıması gereken nitelikler üzerinde durularak bilimin tarihsel gelişimi ve bilim devrimi süreci ile bilimin insan yaşamı üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçları hakkında bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında; bilim, bilim insanı ve özellikleri, bilimsel çalışmanın niteliği, bilim tarihi ve bilimsel devrim süreci, sağlık bilimleri alanındaki bilim insanları ve bilimsel çalışmaları, bu çalışmaların toplum ve insan sağlığına yansımaları vb konular ele alınmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bilim Tarihi, Colin A. Ronan, TÜBİTAK Akademik Dizi Bilim Tarihi: Rönesanstan Günümüze Modern Bilimin Tarihi, John Gribbin, Çeviri: Barış Gönülşen, Alfa Yayınları, 2014.

Notlar

Ders Slaytları, Bilimsel belgeseller


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimin tanımını yapar.
ÖÇ02 Kimlere bilim insanı denebileceğini tanımlar.
ÖÇ03 Hangi çalışmanın bilimsel nitelikte olduğunu ayırt eder.
ÖÇ04 Bilim devrimi sürecini açıklar.
ÖÇ05 Bilim tarihinde önemli gelişmeleri sıralar.
ÖÇ06 Tarihten bugüne bilimin gelişimini yorumlar.
ÖÇ07 İlgi alanlarında buluşları olan bilim insanlarını sunar.
ÖÇ08 Bilim insanı niteliğine sahip, alanında bilimsel bilgi literatürüne katkısı bulunan bir kişinin bilimsel çalışmalarını eleştirel olarak değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını ayırt eder ve organ sistemlerinin anestezi uygulamaları ile olan ilişkisini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anestezi uygulaması sırasında vücuttaki temel hemodinamik parametrelerin izlenmesi ve sıvı replasmanı, kan ve kan ürünleri transfüzyonu hakkında temel bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kardiyopulmoner resüsitasyonu, yoğun bakım prensiplerini ve reanimasyonda en sık görülen hastalıkları tanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda temel bilgileri açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anestezi cihazının çalışma mekanizması ve bakımı ile ilgili basamakları listeler.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Monitörizasyon yöntemlerini açıklar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Anestezi uygulaması sırasında ve sonrasında bir hastanın izlenme parametrelerini tanır, ortaya çıkabilecek komplikasyonları açıklar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Anestezi uygulaması öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak işlemleri ve kullanılacak ilaç ve malzemeleri kliniğin protokollerine uygun bir şekilde planlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarını listeler.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve hijyen kurallarının uygular.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Anestezi polikliniğinde hastaları istenen şekilde hazırlar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Temel monitörizasyon yöntemlerini uygular, ileri monitörizasyon gereçlerini hazırlar.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarına uygun olarak, hekim tarafından istenilen şekilde ilaç ve hasta hazırlığını yapar ve uygular.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Anestezi cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yapar/yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Genel ve bölgesel anestezi uygulaması sırasında ve ameliyat sonrası hastayı tek başına takip ederek anestezi derinliği ve yaşamsal parametreleri sürekli izler
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Anestezik ilaçların komplikasyonlarını hızla hekime haber verir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim nedir Bilim insanı kime denir Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel çalışmanın niteliği Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Bilimin tarihi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bilim devrimi Kaynaklardan okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 1 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
6 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 2 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
7 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 3 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 4 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
10 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 5 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
11 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 6 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
12 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 7 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
13 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 8 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
14 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 9 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
15 İlgi duydukları bilim insanları hakkında öğrenci sunumu 10 Sunum ödevi hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum belgesi hazırlama ve teslim Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 91
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,64
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 22.02.2025 12:04