Genel Bilgi
Kod | TBP315 |
Ad | Tarla Denemel.Pl.ve Değ. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK TOKLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. FARUK TOKLU (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders deneme desenlerinin planlanmasının temel esaslarını ve analizini kapsar
Dersin İçeriği
Tarımsal Araştırmaların Temel Kavramları Planlanması ve Analizi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yok
Kaynaklar
Deneysel İstatistik Metotları (Necdet Yurtsever), Publisher: TOKB, Ankara, 1984. Biyolojik Araştırmaların Bilgisayarda Değerlendirilmesi - Nazimi Açıkgöz, Emre İlker, A. Gökçöl |
Notlar
Tarımsal araştırma için istatistiksel uygulamalar https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNAAR208.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla Denemelerinin Esasları, Planlanması ve Yürütülmesi |
ÖÇ02 | Tanımlayıcı istatistik kavramları ve hesaplanması |
ÖÇ03 | Varyans analizi Kavramı |
ÖÇ04 | Tek, iki ve çok faktörlü denemeler kurulması ve analizi |
ÖÇ05 | Çoklu karşılaştırma testlerini yapabilir |
ÖÇ06 | Korelasyon analiz yapmayı ve yorumlamayı öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ders içeriğinin tartışılması | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Araştırmanın gerekliliği ve verim öğeleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | Deneme tekniğinin konuları, tarla denemelerinde amaçlar | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
4 | Deneme tekniğinin önemi ve tarihçesi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Deneme çeşitleri parsel ölçüleri, şekil ve konumları | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
6 | İstatistik değerlendirme gereği, temel prensipler | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
7 | Araştırmadaki ve denemedeki adımlar | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | problemlerin bilgisayarda çözümü | programın tanıtılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | Tek faktörlü deneme desenleri tesadüf parselleri deneme deseni | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
11 | Tesadüf blokları ve latin karesi deneme desenleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
12 | Uygulamalar arası önemlilik testleri EGF ve DUNCAN | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Çok fakörlü deneme desenleri Basit faktöriyel analiz | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bölünmüş parseller deneme deseni | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Basit regresyon ve korelasyon analizleri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |