Genel Bilgi
Kod | TBP317 |
Ad | Tarla Bitkilerinde Ürün Fiz. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Tarla bitkilerinde verim oluşumu ve bu oluşama etkili çevresel olaylar arasındaki ilişkilerin kavranması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Dormansi, tohumun yaşam süresi, çimlenme-çıkış fizyolojisi, kök büyümesi ve fonksiyonu, yaprakların oluşumu ve büyümesi, yaprak alanı özellikleri, dallanma, kardeşlenme ve sap büyümesi, dönüşüm, reprodüktif büyüme ve gelişme esasları, termal süre, soğuklama ve fotoperyodik tepki, tarla bitkilerinde azot beslenmesi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Milthorpe, F. L., & Moorby, J. (1980). An introduction to crop physiology. Cambridge University Press. Sadras, V. O., & Calderini, D. (Eds.). (2020). Crop physiology case histories for major crops. Academic press. Sadras, V. O., & Calderini, D. (2009). Crop physiology: applications for genetic improvement and agronomy. Academic Press. Pessarakli, M. (Ed.). (2014). Handbook of plant and crop physiology. CRC press. Egli, D. B. (2021). Applied Crop Physiology: Understanding the Fundamentals of Grain Crop Management. CABI. Ledent, J. F. (2007). The physiology of crop yield. Annals of Botany, 100(4), 889. Buzzell, R. I. (1998). Crop Evolution, Adaptation and Yield. Crop Science, 38(1), 275-276.
Notlar
WEB'de Tarla bitkilerinde ürün fizyolojisi konuları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tarla bitkilerinde çevre koşullarına bağlı olarak büyüme ve gelişme mekanizmalarının nasıl gerçekleştiğini anlar |
ÖÇ02 | Tarla bitkilerinde büyüme ve gelişme süresince çevre koşullarına bağlı olarak enerji dönüşümü, kullanımı ve gıda üretimi ile ilgili temel fizyolojik süreçleri anlar |
ÖÇ03 | Tarla bitkilerinde büyüme ve gelişme süresince çevre koşullarına bağlı olarak su alımı ve hareketi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları kavrar |
ÖÇ04 | Tarla bitkilerinde büyüme ve gelişme süresince çevre koşullarına bağlı olarak azot (ve diğer mineralller) alım ve kullanımı ile ilgili temel fizyolojik süreçleri anlar |
ÖÇ05 | Tarla bitkilerinde büyüme ve gelişme süresince çevre koşullarına bağlı olarak asimilatların taşınması ve kullanımı ile ilgili temel fizyolojik süreçleri anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dormansi, tohumun yaşam süresi, çimlenme-çıkış fizyolojisi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
2 | Kök büyümesi ve fonksiyonu, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Yaprakların oluşumu ve büyümesi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Yaprak alanı özellikleri (yaprak alanı indeksi değişimi, ışık geçirme özellikleri) çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
5 | Dallanma, kardeşlenme ve sap büyümesi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
6 | Dönüşüm, reprodüktif büyüme ve gelişme esasları, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
7 | Termal süre, vernalizasyon ve fotoperyodik tepki, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Meyve ve tohum büyümesi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Sınav için hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Meyve ve tohum büyümesi, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi-II | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
11 | Meyve ve tohum büyümesinde kullanılan karbonhidratların kaynağı | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
12 | Meyve ve tohum büyümesinde kullanılan protein ve yağların kaynağı | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Tarla bitkilerinde yaprak ve popülasyon fotosentezi, bu yönden C3 ve C4 bitkileri arsındaki farklılıklar, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Tarla bitkilerinde solunum ve foto-solunum, çevrenin etkisi, verimle ilişkisi | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Küresel iklim değişimi ve tarla bitkileri | Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
16 | İdeal bitkitipi ne olmalıdır? | Ders konusu ile ilgili kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |