Genel Bilgi
Kod | TBP425 |
Ad | Keyf Bitkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİHA KIRICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. SALİHA KIRICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Dünya da ve ülkemizde Keyf amaçlı kullanılan bitkilerin önemi, yetiştirme teknikleri ve kaliteleri
Dersin İçeriği
Keyf bitkilerin ülke ekonomisindeki önemi, bitkisel özellikleri, aroma ve kalite değerleri, çevre koşullarına tepkileri ve bazı önemli keyf bitkilerinin üretim ve yetiştirme teknikleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
INCEKARA, FETHI Endustri bitkileri ve islahi. Cilt 4: Keyf bitkileri ve islahi. Izmir: Ege Universitesi Ziraat Fakultesi Yayinlari, 1979.
Notlar
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dspace.ankara.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/14832/Keyf%20Bitkileri.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tütünün Dünya ve Türkiyedeki durumunu, Dünya tütün ticaretinde geçerli olan sınıflandırmayı bilir |
ÖÇ02 | Türkiye de ve Dünya da tütün tiplerinin botanik, tarımsal ve teknolojik özelliklerini ve Bölge tütünlerimizi ve özelliklerini bilir |
ÖÇ03 | Tütünlerin kalitesi ile ilişkili morfolojik, kimyasal ve fiziksel özelliklerini ve Tütün tiplerine özgü yetiştirme teknikleri, farklı kurutma ve fermantasyon şekilleri, tütün teknolojisini bilir. Sigara harmanları konusunda bilgi sahibidir |
ÖÇ04 | Şerbetçiotu , anason ve yıldız anasonu bitkilerinin yetiştirme teknikleri ve aroma özelliklerini bilir |
ÖÇ05 | Çay ve Kahve bitkisinin yetiştirme teknikleri ve ürün çeşitliliği ile ilgili teknolojileri konusunda bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Kakao bitkisinin yetiştirme teknikleri ve kalite özelliklerini ve kalitesini etkiyen faktörleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği konusunda bilgiler, tütünün Dünya ve Türkiye için ekonomik önemi, tarihçesi uygulama: Serada tütün fideliklerinin hazırlanması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Dünya tütün ticaretinde geçerli olan sınıflandırma şekli ve bu sınıflandırmaya giren farklı tütün tiplerinin (Virjinya, Burley, Şark tipi, puroluk, diğer açık ve koyu renkli tütünler) özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Tütünün sistematiği, botanik özellikleri, tütünde kalite tanımı ve kalite ile ilişkili morfolojik, kimyasal ve fiziksel özellikleri uygulama: Tütün örnekleri ve denemelerden çekilmiş resimlerle tütün tiplerinin uygulamalı tanıtımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Yabancı tütün tiplerinin yetiştirme teknikleri uygulama: Laboratuarda tütün analizleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Şark tipi tütünlerin tarımı uygulama: Laboratuarda tütün analizleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Tütünlerin kurutulması ve fermantasyonu uygulama: Kurutma sistemlerinin tanıtılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Tütün teknolojisi, tütün tiplerinin sigara harmanlarındaki yeri uygulama: Tütün yaprak bakım ve işleme yerinde incelemeler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şerbetçiotu, kahve ve çay bitkilerinde yetiştirme teknikleri ve aroma özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Kakao ve anason bitkilerinde yetiştirme teknikleri ve aroma özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Çay (Camellia sinensis L.) bitkisinin botanik özellikleri, temel bilgiler uygulama: Çay tarımı konusunda film ya da görsel sunu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Kahve (Coffea arabica, Coffea canephora, Coffea liberica) bitkisinin botanik özellikleri, temel bilgiler Uygulama: Kahve tarımı konusunda film ya da görsel sunu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Kakao (Theobroma cacao) bitkisinin botanik özellikleri, temel bilgiler Uygulama: Kakao konusunda film yada görsel sunu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Kola (Cola acuminata, Cola nitida, Cola verticillata) ve Mate (Ilex paraguarensis) bitkileri hakkında temel bilgiler-1 uygulama: Kola ve Mate konusunda film ya da görsel sunu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Şerbetçi Otu Bitkisel Özellikleri ve Kullanım Alanları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |