Genel Bilgi
Kod | TBP416 |
Ad | Lif Bitkileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsanlık tarihinin en eski tekstil hammaddelerinden olan ve günümüzde hala liderliğini sürdüren bitkisel lifler tekstil lifleri, ip-halat lifleri, dolgu lifleri gibi kullanım yerlerine göre değişik dağılım göstermektedir. Önemli bir ürün grubunu oluşturan lif bitkilerinin, ülkemiz koşullarında tarımı yapılabilen öncelikle pamuk olmak üzere keten, kenevir gibi diğer bitkilerin tanıtımı, önemi, üretim ve ticareti, tarihsel gelişimi, ekolojik istekleri, uygun yetiştirme teknikleri, tarımının esaslarının öğretilmesi yanında genel ıslah bilgilerini almaları amaçlanmıştır
Dersin İçeriği
Pamuk ve diğer lif bitkilerinin tekstil sektöründeki önemini, pamuk yetiştirme tekniği ilkelerini, tanrının temel esaslarını, tarımsal uygulamaların lif gelişimi ile ilişkisini, ıslah yöntemleri ve amaçlarını, çırçırlanması, standardizasyonu konularını içermektedir
Dersin Ön Koşulu
Pamuk tarımına ilişkin temel esasların, pamuk bitkisinin büyüme ve gelişmesi aşamalarının ve pamuk bitkisinde lif kalitesinin iyileştirilmesinde doğru bitki yönetiminin kavranması
Kaynaklar
Development and Growth Monitoring of the Cotton Plant at http://lubbock.tamu.edu/cottondvd.
Notlar
COTMAN™ Crop Management System COTMAN™ Crop Software Overview https://www.cottoninc.com/cotton-production/ag-resources/resources-webcasts/cotman/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstride önemli olan lif bitkilerini tanır, liflerin sınıflandırılmasını ve anatomisini öğrenir. |
ÖÇ02 | Liflerin sınıflandırılmasını ve anatomisini öğrenir |
ÖÇ03 | Pamuk bitkisinin tarihçesi, üretim sorunları ve çözüm yollarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Pamuk bitkisinin morfolojisi, büyüme ve gelişmesi, ekolojik ve toprak isteklerini öğrenir |
ÖÇ05 | Pamuk türlerinin taksonomisini öğrenir |
ÖÇ06 | Pamuk bitkisinin yetiştirme tekniği, beslemesi, hastalık ve zararlıları konusunda gerekli bilgileri edinir |
ÖÇ07 | Pamuk hasada yardımcı kimyasalların uygulamasını ve hasadını öğrenir |
ÖÇ08 | Kenevir ve keten bitkilerinin ekonomik önemini, kullanımlarını ve ticaretini öğrenir |
ÖÇ09 | Kenevir ve keten bitkilerinin morfolojisi, yetiştirme teknikleri, iklim ve toprak isteklerini öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Lif bitkilerinin önemi, liflerin sınıflandırılması, kullanımı, Dünyada ve Ülkemizdeki önemli lif bitkilerinin tanıtımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Pamuğun tarihçesi, kökeni ve yayılışı, ekonomik önemi, Dünyada ve Ülkemizde üretimi ve ticareti | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
3 | Pamuk lifinin sentetik yollarla elde edilen insan yapısı liflerle rekabeti, bitkisel liflerin gelecekteki durumu, Ülkemiz açısından bunun değerlendirilmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Pamuk bitkisinin taksonomisi, pamuk türlerinin özellikleri, kültürü yapılan türlerin tanıtımı. Pamuk ıslahının tarihçesi, pamuk ıslahının amacı, pamuk ıslahında kullanılan klasik ve modern ıslah yöntemlerinin genel ilkeleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Pamuk bitkisinin morfolojisi ve genel karakteristikleri, döllenme ve çiçeklenme düzeni, pamuk lifinin oluşumu ve gelişmesi, lif teknolojik özellikleri ve kalite kriterleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Pamuğun iklim ve toprak istekleri, tarla hazırlığı, ekim nöbeti, yetiştirilen çeşitler. Gübreleme, sulama, hastalık ve zararlılarla savaşım | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Pamuk tohumluğu, tohumun yapısı, depolama koşulları, tohumluk hazırlama, delintasyon, ekim, ekim yöntemleri, ekim zamanı, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işleri (çapalama, yabancı otlarla mücadele ve seyreltme) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Keten bitkisinin önemi, sınıflandırılması ve bu konu hakkında ödev verilecektir | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
10 | Keten bitkisinin yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, (bakım işlemleri) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Keten bitkisinde hasat ve hasat yöntemleri ve ketende havuzlama yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
12 | Kenevir bitkisinin önemi, sınıflandırılması, kenevir ekim bölgeleri, yetiştirme tekniği (toprak hazırlığı, ekim, ekim derinliği, ekim sıklığı, bakım işlemleri) | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Kenevirde hasat, hasat yöntemleri ve havuzlama yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Lif kabağı, jüt, Dünya da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | Rami, kenaf ve diğer lif bitkilerinin Dünya da dağılış alanları, üretici ülkeler ve yetiştirme teknikleri ile ilgili genel bilgiler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,48 | ||
AKTS | 3 AKTS |