Genel Bilgi
Kod | AB204 |
Ad | Sporda Beslenme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Yeliz SERİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. Yeliz SERİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sporcu beslenmesinin temel kavramlarını, besin öğelerinin organizmadaki görevlerini ve spordaki önemlerini, spor türlerine bağlı farklı enerji kazanım yollarını, antrenman ve müsabaka beslenmesinin ilkelerini, nutrisyonel ergojenik yardımcıları açıklamak.
Dersin İçeriği
Kavramlar ve tanımlar, sporcu beslenmesinin anlamı ve önemi, enerji metabolizması, sporda antroopometrik ölçümler, sporda enerji gereksinimi ve oluşumu, temel besin öğeleri ve sporda kullanımı, beslenmenin periyotlanması, antrenman ve yarışma dönemlerinde branşa özgü beslenme ilkeleri.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Essential of exercise and sport nutrition:Science to Practice Yazar:Richard B. Kraider Farklı Spor Dallarında Egzersiz ve Beslenme Yazar:Türkiye Diyetisyenler Derneği Yayınları Beslenme Yazar: Ayşe Baysal Yayınevi: Nobel Akademik Yayıncılık Sporcu beslenmesi Yazar:Dr. Öğr. Üyesi Şahende Esin Göksu Yayınevi: Hatipoğlu Yayıncılık Sporcu Beslenmesi Pratik Uygulamalar Çeviri Editörü:Günay Eskici -Gülgün Ersoy Yayın evi : Ankara Nobel Tıp Kitapevleri
Notlar
Spor ve Beslenme ders notları Egzersiz ve beslenme Akan Bayraktari Erdal Zorba Akademisyen Yayınevi Egzersiz ve spor yapanlarda beslenme Pınar Göbel, Nevin Şanlıer Vize Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenmenin ve enerji metabolizmasının sağlık ve performans açısından önemini bilir. |
ÖÇ02 | Sporcularda enerji ve besin ögesi gereksinimlerini karşılayabilmenin sporcu sağlığı üzerine etkilerini kavrar. |
ÖÇ03 | Besinsel ergojenik yardımcıları ve etkilerini bilir. |
ÖÇ04 | Sporcularda vücut bileşiminin spor performansı ile ilişkisini bilir ve vücut bileşiminin saptanmasında kullanılan yöntemleri kavrar. |
ÖÇ05 | Müsabaka öncesi ,sırası, sonrası dönemlerde beslenme yaklaşımlarını öğrenir. |
ÖÇ06 | Sporcu performansının geliştirilmesinde periyodik beslenmenin önemini kavrar |
ÖÇ07 | Beslenme,sağlık,performans etkileşimini bilerek sporda doğru beslenmenin önemini bilir ve uygulatır. |
ÖÇ08 | Sporcunun cinsiyetine, yaşına, günlük fiziksel aktivitesine ve yaptığı spor çeşidine göre antrenman ve müsabaka dönemlerine göre düzenlemeler yapılarak besinlerin yeterli ve dengeli bir biçimde alınmasına yönelik konuları kavrar. |
ÖÇ09 | Teorik sporcu beslenmesi bilgisini pratik hayata aktarmanın yöntemleri hakkında bilgilenir |
ÖÇ10 | Sporcu beslenmesi ile ilgili akademik çalışmaların yorumlanması hakkında yeterlilik kazanır |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini tanımlar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı yöntemleri listeler. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla planlar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre planlar | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetir. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde mesleki bilgiye ulaşır, Antrenörlük mesleği ile ilgili planlama becerisini kullanarak program hazırlar ve etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme tutum davranış geliştirir, buna uygun koşulları benimser. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından diğer paydaşları ile etkili iletişim kurar . | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı spor faaliyetleri aracılığıyla kendilerini ifade etmelerine imkan sağlayacak antrenman ortamı yaratır ve etkinlikler düzenler. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sporculara fırsatlar yaratarak, spor ortamında liderlik ve takım çalışması becerileri kazandırır ve sporun sosyal, kültürel ve ekonomik değerini anlamalarını sağlar, yenilikçi antrenman yöntemlerini dahil ederek etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Antrenör olarak, görev yaptığı kurum ve kulübün, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz şartlarına uygun bireysel ve grup çalışmalarına yönelik çözüm için uğraş verir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beslenmenin önemi, Beslenme, Sağlık ve Performans ilişkisi | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Enerji Metabolizması | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Egzersiz ve Spor Yapanlarda Enerji Harcamasını Saptama Yöntemleri | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Karbonhidratlar ve sporcu performansı | Ders öncesi genel tekrar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Proteinler ve Sporcu Performansı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Lipitler ve Sporcu Performansı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Sınıf İçi Pratik Uygulama | Ödev | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
8 | Ara Sınav | ARA SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Karbonhidratlar ve Sporcu Performansı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hidrasyon ve Sporcu Performansı | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sporcularda Vücut Bileşiminin Saptanması | Kısa ödev | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sporcu Performansında Periyodik Beslenme | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Besinsel ergojenik yardımcıları ve etkileri | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Genel Tekrar | Önerilen kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel İnceleme | kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FİNAL SINAVI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,16 | ||
AKTS | 3 AKTS |