Genel Bilgi
Kod | AB311 |
Ad | Ergojenik Yardım ve Dopingle Mücadele |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | TB Temel Bilim Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Arş.Gör.Dr. ÖZGÜR GÜNAŞTI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ergojenik maddelerin tanıtılması, insan vücuduna zararlarının kavranması, sporda yasaklı madde ve yöntemlerin tanınması, doping kontrol süreci.
Dersin İçeriği
Ergojenik ve sporda yasaklı maddelerin tanıtılması
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. Berne MR, Levy NM, Koeppen MB, Stanton BA, Phsiology, 5.edition, 2008 2.Guyton A.C, John E.H. Tıbbi Fizyoloji.10. baskı.London;W.B. Saunders Company, 1987 3.Walter F. Boron & Emile L Boulpaep, Medical Physiology, A Cellular and Molecular Approach, update second edition, ISBN: 978-0-8089-2449-4.
Notlar
1. WestJ.B, Respiratory Physiology, 3rd Edition, 1985 2. Barrett K.E, Barman S.M, Boitano S, Brooks,H.L,Çeviri, Ganong'un Tıbbi Fizyolojisi 3. McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ergojenik maddelerin kavranması |
ÖÇ02 | Vitaminler ve minerallerin kavranması |
ÖÇ03 | İnsan vücut kompozisyonunun ölçüm yöntemleri |
ÖÇ04 | KULLANIMI HER ZAMAN YASAKLI MADDELER VE YÖNTEMLER |
ÖÇ05 | MÜSABAKA İÇİNDE KULLANIMI YASAKLI MADDELER VE YÖNTEMLER |
ÖÇ06 | BAZI ÖZEL SPORLARDA KULLANIMI YASAKLI MADDELER |
ÖÇ07 | Yasaklı olmayan maddeler için izleme programı |
ÖÇ08 | Sporcu hak ve sorumluluklarının kavranması |
ÖÇ09 | Tedavi amaçlı kullanım istisnaları |
ÖÇ10 | Doping kontrol sürecinin gözden geçirilmesi (örnekleriyle beraber) |
ÖÇ11 | Sporcu destek personelinin hak ve sorumlulukları |
ÖÇ12 | Engelli sporcularda doping kontrolü |
ÖÇ13 | YASAKLI MADDELERİN KULLANIMI NETİCESİNDE DOPİNG KONTROL YAPTIRIMLARI |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini tanımlar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı yöntemleri listeler. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla planlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre planlar | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetir. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde mesleki bilgiye ulaşır, Antrenörlük mesleği ile ilgili planlama becerisini kullanarak program hazırlar ve etkinlikleri yönetir. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme tutum davranış geliştirir, buna uygun koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından diğer paydaşları ile etkili iletişim kurar . | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı spor faaliyetleri aracılığıyla kendilerini ifade etmelerine imkan sağlayacak antrenman ortamı yaratır ve etkinlikler düzenler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sporculara fırsatlar yaratarak, spor ortamında liderlik ve takım çalışması becerileri kazandırır ve sporun sosyal, kültürel ve ekonomik değerini anlamalarını sağlar, yenilikçi antrenman yöntemlerini dahil ederek etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Antrenör olarak, görev yaptığı kurum ve kulübün, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz şartlarına uygun bireysel ve grup çalışmalarına yönelik çözüm için uğraş verir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ergojenik maddeler | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Vitaminler ve mineraller | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İnsan vücut kompozisyonunun ölçüm yöntemleri | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | KULLANIMI HER ZAMAN YASAKLI MADDELER VE YÖNTEMLER | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | MÜSABAKA İÇİNDE KULLANIMI YASAKLI MADDELER VE YÖNTEMLER | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | BAZI ÖZEL SPORLARDA KULLANIMI YASAKLI MADDELER (TÜM BRANŞLAR DEĞİL) | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Yasaklı olmayan maddeler için izleme programı | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporcu hak ve sorumlulukları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tedavi amaçlı kullanım istisnaları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sporcu destek personelinin hak ve sorumlulukları | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Doping kontrol süreci | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Engelli sporcularda doping kontrolünde uygulanacak istisnalar | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | BİREYLERE ve TAKIMLARA UYGULANACAK YAPTIRIMLAR | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sporcunun sağlığını koruması için yapması gerekenler | Power point sunu ve interaktif yöntem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |