Genel Bilgi
Kod | EFMZ206 |
Ad | Eğitimde Araştırma Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Leyla SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Leyla SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitimde Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğretmen adaylarının bilimsel araştırma süreçlerini derinlemesine anlamalarını ve öğretmenlik yaşantılarında etkin bir şekilde uygulamalarını sağlamaya yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün E. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2016). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Cohen, L., Manion, L. Ve Morrison, K. (Çeviri Editörleri: Dinç, E. ve Kıroğlu, K.) (2020). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Şen, S. Ve Yıldırım İ. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademi Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmanın aşamalarını listeleyerek açıklar |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma probleminin özelliklerini açıklar |
ÖÇ04 | Nicel, nitel ve karma araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır |
ÖÇ05 | Eğitim alanına yönelik bir bilimsel araştırma önerisi hazırlar |
ÖÇ06 | Eğitim alanına yönelik bir bilimsel araştırma yürüterek ve sonuçlandırır |
ÖÇ07 | Bilimsel araştırmalarda etik konusuna değer vererek etik kurallarını uygular |
ÖÇ08 | Eğitim alanına yönelik yaptığı bilimsel araştırmayı topluluk önünde savunur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma toplantısı-Bilim ve bilimsel araştırma temel kavramları | İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Alanyazın tarama | Araştırma yapılan kaynakları listeleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Araştırma konu ve problemi | Örnek bilimsel araştırma inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
4 | Örnekleme yöntemleri | Bir makalenin örneklemini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Nicel veri toplama teknikleri | Veri toplanmasına yönelik yaşam deneyimlerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Nitel veri toplama teknikleri | Nicel ve nitel kavramları arasındaki farkı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Bilimsel araştırma modelleri | Bir araştırma makalesine ulaşılması ve incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ders konularının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nicel veri çözümleme | Accessing and analyzing a research article | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
10 | Nitel veri çözümleme | Nitel bir araştırma makalesinin yöntem bölünü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
11 | Nicel araştırma önerisi tasarımı | Bölüm okuması ve hazırlık sorularının yanıtlanması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Eğitim alanındaki bilimsel araştırmaların incelenmesi | Eğitim alanı araştırma konularını listeleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
13 | Beden eğitimi alanındaki bilimsel araştırmaların incelenmesi | Beden eğitimi alanında, araştırma konusu olma potansiyeli olan bir konu belirleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
14 | Beden eğitimi alanına yönelik bilimsel araştırma önerisi hazırlama | Bilimsel araştırma ve araştırma önerisi farkını inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Bilimsel araştırma ve eylem araştırması ilişkisi | Eylem araştırması makalesi inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders konularının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders konularının gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |