Genel Bilgi
Kod | BDNS302 |
Ad | Egzersiz Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı spor ve egzersiz psikolojisi ile ilgili kavramlar, kurallar ve terminolojiyi anlama; özellikle egzersize katılım ve hareketsizlik problemleri ile ilgili motivasyon ve egzersiz davranışı teorileri açıklayabilme, egzersizin psikolojik faydaları, kişilik ve egzersiz, bedenden hoşnut olma ve egzersiz gibi konuları kavrayabilme, kişileri egzersiz davranışına yönlendirebilmek için değişik motivasyon teknikleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Egzersiz psikolojisi tanımı, temel kavramları, amacı, gelişimi ve günümüzdeki çalışma alanları, egzersize katılımı etkileyen bilişsel, duyuşsal ve kişilik faktörleri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
SPOR VE EGZERSİZ PSİKOLOJİSİNİN TEMELLERİ . Editör Mustafa ŞAHİN- Ziya KORUÇ.
Notlar
KORUÇ, Z. (1998). Egzersiz ve spor psikolojisi. Türk Psikoloji Bülteni., 10(4).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor ve egzersiz psikolojisiyle ile ilgili temel kavramları anlatır. |
ÖÇ02 | Egzersizin zihinsel sağlıkla ilişkisini açıklar. |
ÖÇ03 | İnsanların neden egzersiz yaptığını ayırt eder. |
ÖÇ04 | Egzersize başlama ve sürdürmede motivasyonun önemini yorumlar. |
ÖÇ05 | Egzersize başlama ve sürdürmeyi sağlayacak motivasyonel iklimi hazırlar. |
ÖÇ06 | Egzersiz için uygun grup dinamiğini ve liderlik stilini kullanır. |
ÖÇ07 | Egzersiz psikolojisiyle ilgili bilgileri yaşamındaki yeni durumlara uygular. |
ÖÇ08 | Grubun özelliğine göre (egzersiz psikolojisi bazında) egzersiz planlamalarını karşılaştırır. |
ÖÇ09 | Egzersize katılımda psikolojik açıdan bireysel farklılıkların önemi değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanımı, yarıyıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar. | Konuyla ilgili ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Psikoloji ile ilgili genel kavramlar spor psikolojisinin işlevleri spor psikolojisinin etik standartları. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | İnsan davranışının karmaşıklılığı zihinsel ve duygusal psikolojik etkinlikler sportif performansın boyutları. | İnsan davranışının karmaşıklılığı zihinsel ve duygusal psikolojik etkinlikler sportif performansın boyutları ile ilgili bilgi toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Sinir sistemi, duyu ve algı. | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
5 | Güdülenme (motivasyon) ve güdülenme sınıflandırılması. motivasyon teorileri sporcuyu motive etme stratejileri. | Güdülenme (motivasyon) ve güdülenme sınıflandırılması. motivasyon teorileri sporcuyu motive etme stratejileri ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
6 | Sporda performans arttırılması. İmgeleme ve imgelemede dikkat edilecek noktalar hedef belirleme. dikkat ve konsantrasyon. | Konuyla ilgili farklı tanımları araştırıp yazma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
7 | Sporda yetenek seçimi ve ilkeleri. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporcular için zihinsel antrenmanlar. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bireysel farklılıklar ve benzerlikler ve psikolojik testler. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kaygı ve sportif performans arasındaki ilişki. Korku ve sportif performans. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Uyarılmışlık ve performans ilişkisi. Stres ve performans ilişkisi. Stresle başa çıkma yöntemleri. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gevşeme teknikleri: Otojen antrenman, ilerleyici gevşeme, solunum egzersizleri ve sistematik duyarsızlaştırma. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kişilik ve liderlik | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sportif başarı. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |