Genel Bilgi
Kod | BDNS302 |
Ad | Egzersiz Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı spor ve egzersiz psikolojisi ile ilgili kavramlar, kurallar ve terminolojiyi anlama; özellikle egzersize katılım ve hareketsizlik problemleri ile ilgili motivasyon ve egzersiz davranışı teorileri açıklayabilme, egzersizin psikolojik faydaları, kişilik ve egzersiz, bedenden hoşnut olma ve egzersiz gibi konuları kavrayabilme, kişileri egzersiz davranışına yönlendirebilmek için değişik motivasyon teknikleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğinde spor ve egzersiz psikolojisinin tanımı, motivasyon ve egzersiz davranışı teorileri, egzersizin psikolojisk etkileri, kişilik ve egzersiz, beden algısı ve egzersiz, egzersiz motivasyon yöntemleri olacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
SPOR VE EGZERSİZ PSİKOLOJİSİNİN TEMELLERİ . Editör Mustafa ŞAHİN- Ziya KORUÇ.
Notlar
KORUÇ, Z. (1998). Egzersiz ve spor psikolojisi. Türk Psikoloji Bülteni., 10(4).
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Spor ve egzersiz psikolojisiyle ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
ÖÇ02 | Egzersizin zihinsel sağlıkla ilişkisini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | İnsanların neden egzersiz yaptığını kavrayabilir. |
ÖÇ04 | Egzersize başlama ve sürdürmede motivasyonun önemini açıklayabilir. |
ÖÇ05 | Egzersize başlama ve sürdürmeyi sağlayacak motivasyonel iklimi oluşturabilir. |
ÖÇ06 | Egzersiz için uygun grup dinamiğini ve liderlik stilini uygulayabilir. |
ÖÇ07 | Grubun özelliğine göre (egzersiz psikolojisi bazında) egzersiz planlaması yapabilir. |
ÖÇ08 | Egzersiz psikolojisiyle ilgili bilgilerini yaşamındaki yeni durumlara uygulayabilir. |
ÖÇ09 | Egzersize katılımda psikolojik açıdan bireysel farklılıkların önemi açıklayabilir. |
ÖÇ10 | Mesleki uygulamalarında kişilerin fiziksel aktiviteye katılımını psikolojik açıdan desteklemek amacı ile yaptığı çalışmalarda çağın getirdiği yenilikleri takip edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile beden eğitimi ve spor dersini planlar, öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda hareket öğretim basamaklarını uygular. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretiminde fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder, özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilişim teknolojilerini, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramları bilimsel ve teknolojik yöntemlerle inceleme, verileri analiz edebilme ve öğretim sürecine uygun araç-gereç kullanma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi kazanır, öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular, alanı ile ilgili problemleri çözer ve yasalar ile mesleki etik değerlere karşı farkındalık geliştirir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor bilimleri ve pedagojik temelleri ile ilgili konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, kavramları yaşam boyu öğrenme ve öğretme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme yapar ve sonuçları yorumlayarak geri bildirim sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanımı, yarıyıllık konu dağılımının açıklanması, dersle ilgili genel açıklamalar. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Psikoloji ile ilgili genel kavramlar. Spor psikolojisinin işlevleri. Spor Psikolojisinin etik standartları. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İnsan davranışının karmaşıklılığı. Zihinsel ve duygusal psikolojik etkinlikler. Sportif performansın boyutları. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sinir sistemi, duyu ve algı. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Güdülenme (motivasyon) ve Güdülenme sınıflandırılması. Motivasyon teorileri. Sporcuyu motive etme stratejileri. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sporda performans arttırılması. İmgeleme ve imgelemede dikkat edilecek noktalar. Hedef belirleme. Dikkat ve konsantrasyon. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Sporda yetenek seçimi ve ilkeleri. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sporcular için zihinsel antrenmanlar. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bireysel farklılıklar ve benzerlikler ve psikolojik testler. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kaygı ve sportif performans arasındaki ilişki. Korku ve sportif performans. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Uyarılmışlık ve performans ilişkisi. Stres ve performans ilişkisi. Stresle başa çıkma yöntemleri. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gevşeme teknikleri: Otojen antrenman, ilerleyici gevşeme, solunum egzersizleri ve sistematik duyarsızlaştırma. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kişilik ve liderlik | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sportif başarı. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |