Genel Bilgi
Kod | EFMZ403 |
Ad | Özel Eğitim ve Kaynaştırma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GONCA İNCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GONCA İNCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özel eğitimdeki temel kavramlarını doğru kullanan; özel eğitimin tarihsel sürecini açıklayan; alandaki yasal mevzuatı bilen; özel gereksinimli öğrencilerin değerlendirilmesi, bireysel eğitim programları hazırlanması ve kaynaştırma sürecini kavrayan; zihinsel yetersizlik, işitme yetersizliği, görme yetersizliği, fiziksel yetersizlikler/süreğen hastalıklar, dil ve konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, duygu davranış bozukluğu, otistik bozukluk, çoklu yetersizlik ya da üstün zekanın tanımını, özelliklerini ve bu özelliklere sahip öğrencilerin eğitim yaklaşımlarını tanıyan ve sınıfında bu öğrenciler için öğretimsel düzenlemeler yapabilen bireyler yetiştirmek.
Dersin İçeriği
Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Spor Bilimlerinde Özel Eğitim ve Kaynaştırma
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci engelliler ile ilgili terimleri anlar ve kavrar |
ÖÇ02 | Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapmayı kavrar. |
ÖÇ03 | Özel gereksinimli Öğrencinin eğitsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışmayı kavrar. |
ÖÇ04 | Özel gereksinimli Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanma ve sonuçlarını yorumlamayı kavrar. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimli Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunmayı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile beden eğitimi ve spor dersini planlar, öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda hareket öğretim basamaklarını uygular. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretiminde fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder, özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda bilişim teknolojilerini, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilme becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramları bilimsel ve teknolojik yöntemlerle inceleme, verileri analiz edebilme ve öğretim sürecine uygun araç-gereç kullanma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi kazanır, öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerini bilir ve uygular, alanı ile ilgili problemleri çözer ve yasalar ile mesleki etik değerlere karşı farkındalık geliştirir. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor bilimleri ve pedagojik temelleri ile ilgili konularında yeterli bilgi birikimine sahip olur. Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, kavramları yaşam boyu öğrenme ve öğretme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme yapar ve sonuçları yorumlayarak geri bildirim sağlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Terimler tanımlamalar sınıflamalar | Özel eğitim nedir Özel eğitimin görevleri özel eğitimin genel eğitime katkısı genel eğitim ve özel eğitim arasındaki farklılıklar Sınıflandırma Ayırma Kaynaştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkiye de özel eğitim ve dünyada özel eğitim uygulamaları | Türkiyede özel eğitim ugulamaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Zihinsel engeli olan bireyler | Zihinsel engellilik nedir, kimler zihinsel engellidir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Özgül Öğrenme Bozukluğu | Özgül Öğrenme bozukluğu nedir, kimlerde özgül öğrenme bozukluğu vardır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İşitme engeli olan bireyler | İşitme engeli nedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Görme engeli olan bireyler | Görme engeli nedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Bedensel engeli olan bireyler ve süreğen hastalıklar | bedensel engellilik nedir, süreğen hastalık nedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
|
9 | Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler | Dil ve Konuşma bozuklukları ile ilgili bilgi araştırması yapınız. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Özel yetenekli bireyler | Özel yetenekli bireyler kimdir, özel yetenekli bireyler için hazırlanan aile rehberine göz atınız. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Duygu ve davranış bozuklukları | Duygu ve davranış bozuklukları nedir, ölçütler ve yaşa uygunluk ile ilişkileri nelerdir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Otizm Spektrum Durumu | Otizm nedir, Otizm spektrum durumu nedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Dikkat eksikliği ve Hiperaktivite Durumu | Dikkat eksikliği nedir, hiperaktivite nedir, dürtüsellik nedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Erken Çocukluk Özel Eğitimi | Özel eğitim ne zaman başlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Çoklu Engeli olan Bireyler | Çoklu engeli olan birey kimdir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 14 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,32 | ||
AKTS | 3 AKTS |