Genel Bilgi
Kod | ILH111 |
Ad | Dini Musiki |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. SÜLEYMAN TUNA (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk müziğinin tarihsel gelişimini incelemek. Dini Türk müziği hakkında bilgi vermek. Dini müzik beste formlarını tanıtmak. Dini müzik formlarını icra edebilme becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği
Türk müziği, tarihçesi, alt başlıkları, dini türleri, örnek notalar.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin herhangi bir ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Turabi, A. Hakkı ve Diğ. (2017),Türk Din Mûsikîsi El Kitabı (Ed. A Hakkı Turabi), Grafiker Yayınları, Ankara. Tuna, Süleyman (2002), Dini Musiki Özet Ders Notu. Uludağ, Süleyman (1999), İslam Açısından Mûsıkî ve Semâ' (3. Baskı), Marifet Yayınları, İstanbul. TRT Nota Arşivi Dinî Eserler Repertuarı.
Notlar
Hatipoğlu, Ahmet (1993), Besteleriyle Yunus Emre İlahileri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara. Özkan, İsmail Hakkı (1987), Türk Mûsıkîsi Nazariyatı ve Usûlleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler müziğin tanımını ve önemini kavrarlar. |
ÖÇ02 | Temel kavramları öğrenirler. |
ÖÇ03 | Türk müzik tarihi hakkında özet bilgi edinirler. |
ÖÇ04 | Halk ve sanat müziği hakkında kısa bilgi edinirler. |
ÖÇ05 | Mehter müziği ve dini müzik hakkında kısa bilgi edinirler. |
ÖÇ06 | Dini müzik türlerini ve cami müziğini kavrarlar. |
ÖÇ07 | Bazı dini müzik türlerini öğrenirler. |
ÖÇ08 | Performanslarını test ederler. |
ÖÇ09 | Örnek eserleri öğrenirler ve okuyabilirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Müziğin tanımı, dini ve sosyal boyutları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Temel müzik kavramları | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Orta Asya'dan günümüze Türk müziğinin gelişimi | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk müziğinin alt başlıkları, halk ve sanat müziği | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türk müziğinin alt başlıkları, mehter müziği ve dini müzik | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Dini Türk müziği türleri, cami müziği | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ezan, kamet, cumhur müezzinliği, tardiye | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Kıraat, tekbir, salat, mevlit | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Dini Türk müziği türleri, tekke müziği | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | İlahi, şuğl | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Nefes, mersiye | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Rast ve Uşşak makamındaki örneklerden icralar. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Hüseyni, Gerdaniye, Hicaz ve Segâh makamındaki örneklerden icralar. | Kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Hüzzam, Nihavend ve Sabâ makamlarından örneklerin icrası. | Kaynak araaştırması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final Sınavı | Öğrenilen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlık çalışmaları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |