Genel Bilgi
Kod | ILH126 |
Ad | Türk İslam Edebiyatı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam Edebiyatının tanımını, sınırlarını, kaynaklarını öğretmek, öğrendiği bu bilgilerin nasıl kullanılacağı konusunda kılavuzluk etmek.
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatının başlangıcı, gelişimi ve günümüzdeki karşılığı kronolojik ve örnekli olarak anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, Bursa 2018
Notlar
Necla Pekolcay vd., İslami Türk Edebiyatı Şekil ve Nev'ilerine Giriş, İstanbul 1998.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarının özelliklerini bilir. |
ÖÇ03 | Türklerin İslamlaşma süreci ile bu sürecin edebiyatlarına yansımasını edebi metinler üzerinden gösterebilir. |
ÖÇ04 | Edebi eserleri türlerine ve biçimlerine göre sınıflayabilir. |
ÖÇ05 | Edebi eserlerin dil ve anlatım gücünün farkına varır. |
ÖÇ06 | Dini bilgi ve duygu aktarımında edebiyatın rolünü anlar. |
ÖÇ07 | Din, sanat ve edebiyat ilişkisini örneklerle açıklayabilir. |
ÖÇ08 | Bildiklerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme yeteneği gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin kaynak ve konu başlıkları hakkında bilgi verilecektir. | Ders için gerekli doküman ve kaynakların listesini hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İslam, tasavvuf düşüncesi sanat ve edebiyat ilişkisi örneklerle anlatılacaktır. | Ders için doküman ve kaynaklar hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Türk edebiyatının tarihçesi ve tarihi devreleri örneklerle anlatılacaktır. | Edebiyat tarihi kaynaklarından notlar hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Müslüman Türklerin günümüze ulaşan en eski edebi eserleri hakkında bilgi verilecektir. | Kutadgu Bilig, Divanü Lügati't-Türk, Atebetü'l-Hakayık, Divan-ı Hikmet adlı eserlerden örnek metinler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Tasavvufun Türk edebiyatına etkisi (Ahmed-i Yesevi örneği) anlatılacaktır. | Türk Edebiyatında tanınmış sufi şairlerin şiirlerinden örnekler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dini anlatmada edebi eserlerin rolü (örnek metinler üzerinden) | Ansiklopedi ve İnternet üzerinden ders için doküman toparlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Edebi biçimlerin ve türlerin neler olduğu örneklerle tanıtılacaktır. | Tür ve şekil bilgisi hakkında notlar hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Nasihatname türü ve mesnevi biçimi örneklerle anlatılacaktır. | Tür ve şekil bilgisi hakkında notlar hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Münacat türü gazel biçimi hakkında bilgi verilecektir. | Tür ve Şekil Bilgisi hakkında notlar hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ara Sınav | Sorular ve Cevap anahtarı hazırlanacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Tevhid türü ve meşhur örnekleri anlatılacaktır. | Başlangıçtan klasik döneme kadarki meşhur Tevhid örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Konusu Hz. Peygambere duyulan hayranlık olan Na't türü ve kaside biçimi hakkında bilgi verilecektir. | Başlangıçtan klasik döneme kadarki meşhur na't örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Mensur edebi siyerler ve siyer türü anlatlacaktır. | Kadı Darir'den başlamak üzere Veysi'ye kadarki mensur siyerlerden parçalar hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mevlid türü ve Süleyman Çelebi'nin Vesiletü'n-Necat Adlı eseri anlatılacaktır. | Süleyman Çelebi, hayatı, Vesiletü'n-Necat'ı ve başka mevlidler hakkında örnek metinler hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Miracname türü ve özellikleri, meşhur örnekleri anlatılacaktır. | Miracname örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Tekke-tasavvuf edebiyatının türleri tanıtılacak ve aruz-hece ölçüsü hakkında bilgi verilecektir. | İlahi, Nutuk, Nefes örnekleri hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sorular ve cevap anahtarı hazırlanacaktır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |