Genel Bilgi
Kod | IHS118 |
Ad | Arap Dili ve Belegatı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUSA ALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Öğr. Gör.Dr. MEHMET YILMAZ (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
İslamın temel kaynakları olan Kuran-ı Kerim ve hadis kitaplarını ana metinlerden okuyup anlayabilmek için Arapçayı öğrenmek gerekmektedir. Dolayısıyla Arapça Gramer derslerinin öğretimi sayesinde İslami ilimlerin öğrenilmesine katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Arapçada cümle yapısı, İsim ve fiil cümleleri, Haberin vucuben ve cevazen öne geçmesi (Takdim), İrabta mahalli olan cümleler, İrabta mahalli olmayan cümleler, Fiillerde luzum ve tadiye (Müteaddi ve Lazım), Mefuller, Camid fiiller ve İsim-fiiller, Nakıs fiiller (Kane, Kade ve Mukarebe fiilleri), Fiil-i muzarinin nasb ve cezmi, Şart, İstisna, Fiili mahzuf mansublar, Fiil gibi amel eden ismler, Tekid, Arap dili ilimleri.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
el-Luğatu'l-Arabiyye ve Ba'zu Hasâisihâ, el-Kavâidu'l-Asliyye li'l-Luğati'l-Arabiyye
Notlar
ed-Durusu'l-Arabiyye, el-Kavâidu'l-Esâsiyye, en_nahvu'l-Vâdıh
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hangi durumlarda haberin, mübtedadan önce gelmesinin zorunlu olup olmadığını kavrar. |
ÖÇ02 | İrabtan mahalli olan cümlelerin hangi cümle tipleri olduğunu kavrar. |
ÖÇ03 | İrabtan mahalli olmayan cümlelerin hangi cümle tipleri olduğunu kavrar. |
ÖÇ04 | Lazım fiili ve müteaddi fiilin kısımlarını kavrar. |
ÖÇ05 | Meful çeşitlerini ve cümle içindeki konumlarını kavrar. |
ÖÇ06 | Camid fiilleri bilir ve fiilimsilerin çeşitlerini ve anlamlarını kavrar. |
ÖÇ07 | Nahiv yönünden nakıs fiilleri bilir ve bu fiillerin cümle içindeki görevlerini kavrar. |
ÖÇ08 | Muzari fiili nasb, cezm eden edatları bilir ve bu fiilin nasb, cezm konumundaki durumunu kavrar. |
ÖÇ09 | Şart edatlarını bilir ve bu edatların cümle içindeki etkisini ve konumunu kavrar. |
ÖÇ10 | İstisnayi bilir ve müstesna çeşitlerini kavrar. |
ÖÇ11 | Fiili mahzuf olan ögelerden hangisinin iğra, tahzir, istiğase veya ihtisas olduğunu kavrar. |
ÖÇ12 | Fiili gibi amel eden isimleri bilir ve cümledeki etkilerini kavrar. |
ÖÇ13 | Arapça cümlede vurgu ögelerini kavrar. |
ÖÇ14 | Fiil gibi amel eden isimler konusunu kavrar. |
ÖÇ15 | Arapçanın kısımlarını ve belagat ilimleri arasındaki ayrımı kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Haberin öne geçmesi (vücuben ve cevazen) | Konunun kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | İrabda mahalli olan cümleler | İrap Kavramı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | İrabta mahalli olmayan cümleler | İrap Kavramı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Lazım ve müteaddi fiiller | Lazım ve Müteaddi fiillerin araştırlması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Mefuller | Meful çeşitlerinin araştrılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Camid fiil ve fiilimsiler | Arapçada Camid ve Fiilimsilerin tespiti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Nakıs Fiiller (Kane, kade ve ase kardeşleri) | Konunun kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Şart Edatları | Şart Edatlarının tespiti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | İstisna | Konunun kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Fiili Mahzuflar: İğra, Tahzir, İstiğase, İhtisas | Konunun kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Fiil Gibi Amel Eden İsimler | İsimlerin araştırlması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Arapçada Tevkid | Arapçada Tekit yollarının belirlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Mamülat. | İsimlerin araştırlması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Arapçanın kısımları ve ilimleri | Konunun kaynaklardan araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
16 | Belağat ilimleri. | Arapçanın alt bilim dallarının araştırılması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |