Genel Bilgi
Kod | ILH213 |
Ad | Felsefe Tarihi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Merve KOYUNCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Merve KOYUNCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Merve KOYUNCU (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Merve KOYUNCU (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere felsefe perspektifi kazandırmak
Dersin İçeriği
Milet Okulundan Orta çağa kadar felsefe tarihi
Dersin Ön Koşulu
Felsefe hakkında giriş düzeyinde bilgi sahibi olmak.
Kaynaklar
Ahmet Cevizci, İlkçağ Felsefesi Tarihi
Notlar
Pierre Hadot - İlkçağ Felsefesi Nedir
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefenin ne olduğu, menşei ve başlangıç yeri hakkında genel bilgiler edinerek İlkçag felsefesinde tartışılan temel sorunlarla ilkçag filozoflarından hareketle tanışmak ve çözümler önerebilme becerisi kazandırmak. |
ÖÇ02 | ilkçag filozoflarından hareketle tanışmak ve çözümler önerebilme becerisi kazandırmak. |
ÖÇ03 | Felsefenin ve felsefe tarihinin ilahiyat eğitimindeki önemini kavrar. |
ÖÇ04 | Felsefe olmadan dinin ve Türk Islam kültürünün temellendirilemeyeceğini fark eder. |
ÖÇ05 | Antik çağ filozoflarını ve fikirlerini öğrenir. |
ÖÇ06 | Parmenides ve Herakleitos ile değişim ve değişmeyen üzerin düşünür. |
ÖÇ07 | Tanrı ve evren üzerin düşünür. |
ÖÇ08 | Sokrates ile hayatı sorgulamayı öğrenir. |
ÖÇ09 | Sofistligin bilginin ilerletilmesindeki önemini kavrar. |
ÖÇ10 | Sofistlik ile filozofluk arasındaki farkı görerek dinin rasyonel temelini sorgular. |
ÖÇ11 | Platon ile ideal düşüncenin imkanlarını araştırır. |
ÖÇ12 | Platonun düşünce tarihindeki vazgeçilmez yerini idrak eder. |
ÖÇ13 | Aristoteles ile mantığın ve dilin düşüncedeki yerini kavrar. |
ÖÇ14 | Plotinus ile din ile felsefe arasındaki farkı ve ortak noktaları anlar. |
ÖÇ15 | İslam kültürü ve tarihi içinde Artık çağ filozoflarının olumlu etkisini fak eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Felsefe nedir | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Felsefe mit mitoloji ve din | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Felsefe: mitolojiden logosa geçiş | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Antika çağ felsefe okulları | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Arkhe sorunu tekçi ve çoklu açıklamalar | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Herakleites ve Parmenides değişenden değişmeyene | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sofistler şüphe görelilik bilginin kesinliği | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Sınav | Anlatılan Konular | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Platon ve idealar kuramı | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Platon ve diyologlar | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Aristoteles | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Plotinus | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İslam kültürü ve düşünce tarihinde Sokrates Platon ve Aristoteles | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İlahiyat ve felsefe | Felsefe tarihi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Değerlendirme | Ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Sınav | Yazılı sınav | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Sınav | Yazılı sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |