Genel Bilgi
Kod | ILH225 |
Ad | Türk İslam Edebiyatı II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Türk İslam Edebiyatının dönemlerini, unsurlarını, temsilcilerini ve bu dönemlerde oluşan edebi metinleri tarz, yöntem ve düşünce yapısına göre incelemek ve anlamaktır.
Dersin İçeriği
Başlangıçtan günümüze değin müslüman Türk toplumunun meydana getirdiği dini ve tasavvufi edebiyatın özellikleri ve toplum üzerindeki etkisi seçilen metinler aracılığıyla anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 2002. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nev'ilere Giriş, 1994 Rıdvan Canım, Divan Edebiyatında Türler, İstanbul 2010.
Notlar
Ali Yılmaz vd. Türk İslam Edebiyatı El kitabı, İstanbul 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatının başlıca terimlerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Türk İslam Edebiyatındaki dönemleri sınıflar. |
ÖÇ03 | Türk İslam Edebiyatının tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ04 | Türklerin İslamlaşma sürecinde edebiyatlarındaki değişimleri açıklar. |
ÖÇ05 | Erken dönem Türk İslam edebiyatı kaynaklarını tanır. |
ÖÇ06 | Türk İslam Edebiyatının temsili eserlerini ve örneklerini tanır ve tanıtır. |
ÖÇ07 | Edebi eserleri anlama yöntem ve tekniklerini bilir. |
ÖÇ08 | Din, sanat ve edebiyat ilişkisini kavrar. |
ÖÇ09 | Dini bilgi ve heyecan aktarımında edebiyatın rolünü bilir. |
ÖÇ10 | Edebi eserleri çözümleyebilir. |
ÖÇ11 | Türk İslam Edebiyatı metinlerinin diğer edebi metinlerden farkını açıklayabilir. |
ÖÇ12 | Edebiyat, sanat ve estetik zevki gelişir |
ÖÇ13 | Kendini ifade edebilme yeteneği gelişir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma Türk İslam Edebiyatının tanımı, hedefi, genel özellikleri, kapsamı ve diğer derslerle ilişkisi | Ders için kaynak araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
2 | İslam Öncesi Türk Edebiyatına genel bakış/Din ve edebiyat ilişkisi | Öğrencinin Edebiyat Bilgisini Yoklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Türk İslam Edebiyatı'nın ilk eserleri | Türk İslam Edebiyatının ilk dönem eserleri araştırılacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Anadolu'da Türk Edebiyatı'nın gelişimine panoramik bir bakış | Önceki konunun tekrarı/Nazım, manzum, nesir, mensur terimlerine dair okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türk İslam Edebiyatında dini ve edebi türler | Tür ve şekil farkının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türk İslam Edebiyatında Tevhidler, Vahdetnameler | Tevhid türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türk İslam Edebiyatında Allah (Münacaatlar, Tazarrunameler vb.) | Münacaat türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Türk İslam Edebiyatında Peygamber (Mevlidler, Şemailler, Hilyeler vb.) | Mevlid türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Türk İslam Edebiyatında Hz. Muhammed (Na't) | Na't türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ara sınav | Yazılı soruları ve cevap anahtarı hazırlanacak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Türk İslam Edebiyatı'nda kutsal ay ve günler (Ramazaniyeler, Iydiyeler, Miraciyeler vb.) | Miraciye türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türk İslam Edebiyatında önemli şahsiyetler hakkındaki eserler (Gazavatname, Battalname vb.) | Gazavatname türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Türk İslam Edebiyatında Türk kültürünün etkileri (Hızırnameler, Hamzanameler, Menakıplar vb.) | Menakıpname türü hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Türk Edebiyatında ilk mutasavvıfların öğretileri ve temel kavramları | Türk edebiyatında ilk mutasavvıflar ve eserleri hakkında kaynak listesi hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Ahmed Yesevi ve Divan-ı Hikmet Adlı eseri | Divan-ı Hikmetten şiir örnekleri hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Türk İslam edebiyatında Mevlana'nın yeri | Mevlana'nın ve etkilediği şairlerin eserlerinden örnek parçalar hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
17 | FİNAL SINAVI | Written questions and answer key will be prepared | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |