Genel Bilgi
Kod | IHS243 |
Ad | Ebru Sanatı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı; öğrencilerin Ebru Sanatının tarihçesini, kullanılan malzemelerin neler olduğunu ve nasıl hazırlandığını öğrenmelerini ve battal ebru, taraklı ebru, gelgit ebru, şal ebrusu, bülbülyuvası ebru çeşitlerini yapabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Ebru Sanatının tarihçesi, kullanılan malzemeler, malzemelerin hazırlanma şekli ve geleneksel ebru uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
M. Uğur Derman, Türk Sanatında Ebru, Ak Yayınları, Ankara 1977; Hikmet Barutcugil, Suyun Rüyası Ebru, İstanbul 2001; Mahmud Bedreddin Yazır, Medeniyet Aleminde Yazı ve İslam Medeniyetinde Kalem Güzeli, I-III, Ankara 1989; Nan B. Freeman, Walter B. Denny, Ebrû Art: Marble on Paper, the Work of Feridun Özgören, Ys. 2001.
Notlar
Uğur Göktaş; Ebru Terimleri Sözlüğü, Anadolu Sanat yayınları, 1987 istanbul; Fuat Başer-Yavuz Tiryaki; Türk Ebru Sanatı, Gözen yayınları, 2000 İstanbul; Alparslan Babaoğlu; Ebru İstanbul, İstanbul Büyükşehir Yayınları, 2007 İstanbul.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ebru sanatının tarihçesi hakkında bilgi edinir. |
ÖÇ02 | Ebru yapımında kullanılacak malzemeleri kendisi hazırlar. |
ÖÇ03 | Geleneksel ebru çeşitlerini yapabilir. |
ÖÇ04 | Ebru sanatının geçmişteki ve günümüzdeki temsilcilerini ve onların eserlerini tanıyabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ebru sanatının tanımı ve amacı | Ebru hakkında yazılmış kaynaklara göz atmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | Ebru sanatı tarihine genel bakış | M. Uğur Derman, Türk Sanatında Ebru adlı kitabın tarihçe bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Ebru sanatında kullanılan malzemeler | DİA'nın Ebru maddesini okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Fırça ve boyaların hazırlanışı | Fuat Başer-Yavuz Tiryaki; Türk Ebru Sanatı isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Kıvam artırıcı malzemelerin hazırlanışı | Alparslan Babaoğlu, Ebru İstanbul isimli kitabın ilgili bölümünü okuma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
6 | Battal ebrunun yapılışı | Battal ebrunun nasıl yapıldığı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
7 | Gel-git ebrunun yapılışı | Gel-git ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğrenilen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şal ebrunun yapılışı | Şal ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
10 | Taraklı Ebru ve Çeşitleri | Taraklı ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bülbülyuvası Ebrunun Yapılışı | Bülbülyuvası ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
12 | Hafif ebrunun yapılışı | Hafif ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Serpmeli ebrunun yapılışı | Serpmeli ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
14 | İspanyol ebrunun yapılışı | İspanyol ebrunun yapılışı ile ilgili araştırma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
15 | Geleneksel Ebru Sanatımızda Çiçek Formları | Ebru sanatında yapılan çiçek formları hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Önceki konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların genel tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,28 | ||
AKTS | 3 AKTS |