Genel Bilgi
Kod | ILH218 |
Ad | Kelam Metodolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL ŞIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Kelam ilminin kaynakları(Akıl ve Kuran), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dini ve felsefi metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelam ilminde bilginin kaynakları, Kelami kavramlar
Dersin İçeriği
Keşif ilmi (akıl ve Kur'an), iman tutumunu belirlemede, dini ve felsefi yöntem Delillendirme yöntemleri, aklın hükümleri, mal ve varlık konuları ve bilginin değeri, bilgi kaynakları Kelam, kelam kavramlar
Dersin Ön Koşulu
Problem çözmeye yönelik araştırma ve yorumlama yeteneğinin araştırılması Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneğinin kazanılması ve gerekli altyapının sağlanması
Kaynaklar
The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.
Notlar
The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | kelam ilminin ortaya çıkışını öğrenir |
ÖÇ02 | kelamın fikri boyutunu öğrenir |
ÖÇ03 | Kelamın temel meselelerini öğrenir |
ÖÇ04 | Varlık kavramının anlamını inceler |
ÖÇ05 | Varlık türlerini ele alır |
ÖÇ06 | Varlık kavramının içeriğini anlar |
ÖÇ07 | Bilginin tanımlarını öğrenir |
ÖÇ08 | Bilginin türlerini tanır |
ÖÇ09 | Bilginin imkanını ele alır |
ÖÇ10 | Kelamda kullanılan delillendirme yöntemlerini bilir |
ÖÇ11 | Delillendirme yöntemlerini örneklendirir |
ÖÇ12 | Kelam-Mantık ilişkisini inceler |
ÖÇ13 | Kuranın kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar |
ÖÇ14 | Hz. Peygamberin sünnetinin kelamdaki yeri ve önemini inceler |
ÖÇ15 | Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimlerde metot problemi | makale ve kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Felsefi ve kelami metot, selef metodu | Ansiklopedi maddesi okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır | konuyla ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Varlık Kavramı ve tanımları | İlk dönem eserlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Varlık-mahiyet ilişkisi | modern dönem çalışmalarını tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hakikat, zat ve hüviyet | kitaplar okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Biginin tanımları ve türleri | bilgi tanımlarına dair okumalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara sınav | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak | konuyla ilgili makaleler tespit etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bilgi elde etme yolları | Klasik eserlerde yöntem taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Kelam ilminde kullanılan deliller I | delil üzerinde düşünme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kelam ilminde kullanılan deliller II | delil türlerini tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Mantık ve kelam ilişkisi | Mantık ilmini değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar | İman ve İslam kavramlarını analiz | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Büyük günah işleyenlerin konumu | İlk dönem ihtilaflarının sebeplerini tartışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
16 | Final sınavı | final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | final | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |