ILH218 Kelam Metodolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILH218
Ad Kelam Metodolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL ŞIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Ömer SADIKER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kelam ilminin kaynakları(Akıl ve Kuran), İnancın belirlenmesindeki tavırlar, Dini ve felsefi metot, Delillendirme yöntemleri, Aklın hükümleri, Varlık ve varlığın sorunları, Bilgi ve değeri, Kelam ilminde bilginin kaynakları, Kelami kavramlar

Dersin İçeriği

Keşif ilmi (akıl ve Kur'an), iman tutumunu belirlemede, dini ve felsefi yöntem Delillendirme yöntemleri, aklın hükümleri, mal ve varlık konuları ve bilginin değeri, bilgi kaynakları Kelam, kelam kavramlar

Dersin Ön Koşulu

Problem çözmeye yönelik araştırma ve yorumlama yeteneğinin araştırılması Alan bilgisi edinimi Alanında bilimsel yeterlilik Analitik düşünme yeteneğinin kazanılması ve gerekli altyapının sağlanması

Kaynaklar

The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.

Notlar

The History of Islamic Theology, Tilman Nagel Formative Period of Islamic Thought, Montgomery Watt Flowering of Islamic Theology, J. Van Ess Encyclopedia of Islam, Brill, related articles.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 kelam ilminin ortaya çıkışını öğrenir
ÖÇ02 kelamın fikri boyutunu öğrenir
ÖÇ03 Kelamın temel meselelerini öğrenir
ÖÇ04 Varlık kavramının anlamını inceler
ÖÇ05 Varlık türlerini ele alır
ÖÇ06 Varlık kavramının içeriğini anlar
ÖÇ07 Bilginin tanımlarını öğrenir
ÖÇ08 Bilginin türlerini tanır
ÖÇ09 Bilginin imkanını ele alır
ÖÇ10 Kelamda kullanılan delillendirme yöntemlerini bilir
ÖÇ11 Delillendirme yöntemlerini örneklendirir
ÖÇ12 Kelam-Mantık ilişkisini inceler
ÖÇ13 Kuranın kelam ilmindeki yeri ve önemini kavrar
ÖÇ14 Hz. Peygamberin sünnetinin kelamdaki yeri ve önemini inceler
ÖÇ15 Kelam ilminin terminolojisine yüklenen anlamları öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal bilimlerde metot problemi makale ve kitap okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Felsefi ve kelami metot, selef metodu Ansiklopedi maddesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 İmana dayalı tavır ve savunmaya dayalı tavır konuyla ilgili makale okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Varlık Kavramı ve tanımları İlk dönem eserlerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Varlık-mahiyet ilişkisi modern dönem çalışmalarını tespit etme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Hakikat, zat ve hüviyet kitaplar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Biginin tanımları ve türleri bilgi tanımlarına dair okumalar yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bilginin imkanı, marifet ve bilgi arasındaki farklar, bilgi-hikmet-ahlak konuyla ilgili makaleler tespit etme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Bilgi elde etme yolları Klasik eserlerde yöntem taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kelam ilminde kullanılan deliller I delil üzerinde düşünme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kelam ilminde kullanılan deliller II delil türlerini tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Mantık ve kelam ilişkisi Mantık ilmini değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 İman Problemi, tanımı ve ilgili kavramlar İman ve İslam kavramlarını analiz Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Büyük günah işleyenlerin konumu İlk dönem ihtilaflarının sebeplerini tartışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Final sınavı final Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final sınavı final Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06