Genel Bilgi
Kod | IHS208 |
Ad | Hadislerle İslam |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadis tenkidinin aşamalarını kavrar Hadis arama ve bulma yollarını öğrenir Hadis tenkidi ve isnad analiz yöntemlerini listeler Elektronik ortamda hadis ve rical araştırma yöntemlerini analiz eder Modern isnad ve metin tenkid yöntemlerini tahlil eder
Dersin İçeriği
Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahric, hadis arama yolları, hadis içerisinde geçen kelimelerden hareketle hadis bulma yöntemi, Concordance, alfabetik hadis arama yöntemi, hadisi konusuna göre arama, hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama, hadisi sahabi ravisine göre arama, isnad analizi, metinlerin lafız farklılıklarına göre gruplandırılması, metin tenkidi, bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Hadislerle İslam Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
Notlar
Kütüb-i Sitte
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. |
ÖÇ02 | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. |
ÖÇ03 | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Müslüman toplumların sosyokültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar. |
ÖÇ05 | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. |
ÖÇ07 | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir. |
ÖÇ08 | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. |
ÖÇ09 | Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. |
ÖÇ10 | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. |
ÖÇ11 | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. |
ÖÇ12 | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. |
ÖÇ13 | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. |
ÖÇ14 | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. |
ÖÇ15 | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahriç ve tenkid | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Hadis içerisinde geçen kelimelerinden hareketle hadis bulma yöntemi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Concordance ve Concordancın kullanımı | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hadisin birinci kelimesinden hareketle hadis bulma yöntemi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Halk dilinde meşhur olan rivayetleri toplayan kitaplar,Sehavi ve elMekasidül hasene, Acluni ve Keşful hafa | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Hadisleri harf sırasına göre tertipleyen kitaplar, Suyutinin elCamiusSağiri, Gümüşhanevinin Ramuzul ehadisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Hususi fihristler ve kullanım kılavuzları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Hadisi konusuna göre arama | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bütün konuları ihtiva eden kitaplar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Fıkhi konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Belirli konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İlk ravisine göre hadis arama | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |